Om skiftesman

Jag undrar om när man inte är överens i arvskifte går man till Tingsrätten för att få en skiftesman vad kostar det får jag betala allt själv, eller är det dödsboet som står för allt.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Reglerna om arvskifte, skiftesman m.m. finns i ärvdabalken (ÄB), se https://lagen.nu/1958:637.

Enligt 18 kap 1 § ÄB är efterlevande make, sambo, arvingar och universella testamentstagare delägare i ett dödsbo.

Arvskifte förrättas av den avlidnes arvingar och universella testamentstagare, 23 kap 1 § ÄB. Om inte dessa kommer överens om hur arvet ska fördelas kan någon av dödsbodelägarna begära att tingsrätten ska utse en skiftesman, 23 kap 5 § ÄB. Skiftesmannens uppgift är att försöka ena dödsbodelägarna och komma fram till en frivillig lösning. Om skiftesmannen inte lyckas lösa tvisten bestämmer han eller hon hur egendomen ska värdera och fördelas. Skiftesmannen ska upprätta en skriftlig handling över skiftet som så snart som möjligt ska delges dödsbodelägarna. Om dödsbodelägarna godkänner skiftet blir det omedelbart gällande. Dödsbodelägare har även rätt att klandra skiftet genom att väcka talan mot de andra delägarna inom fyra veckor från delgivningen, 23 kap 5 § ÄB som hänvisar till 17 kap 8 § äktenskapsbalken, se https://lagen.nu/1987:230#K17.

Då kostnaderna för skiftesmannen är beroende på hur lång tid denna måste lägga ner på arbetet, är det svårt att säga hur mycket det kommer att kosta. Kostnaderna för skiftesmannen betalas dock av dödsboet, inte av enskild dödsbodelägare, 23 kap 5 § ÄB.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Linda OlssonRådgivare