Om samboavtal, testamente och att särkullbarn väntar med sin laglott

Min sambo planerar att köpa en lägenhet där vi kommer att bo tillsammans men hon står som ägare. Vi planerar att det är vårt sista gemensamma boende innan vårdhem alt. kyrkogården. Min sambo har 2 barn. Om jag dör först är allt lugnt. Men om min sambo dör före mig? Jag kommer inte att ha råd att köpa loss lägenheten. Självfallen ska lägenheten förr eller senare tillfalla min sambos döttrar men går det lagligen att uppskjuta laglotten så att jag kan bo kvar i orubbat bo ända tills jag hamnar på vårdhem alt. kyrkogården? Om detta inte är möjligt finns det formulär för att döttrarna bara får ut laglotten så länge jag bor kvar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Eftersom sambolagen säger att en bostad köpt i syfte att vara en bostad för gemensamt bruk ska den även bodelas 50/50. Detta är oavsett vem som faktiskt betalade för lägenheten. Det finns dock en möjlighet att kringgå sambolagen genom att avtala om och skriva ett samboavtal. Ett samboavtal innebär att ni avtalar om att sambolagen inte ska tillämpas på er bodelning. Ni kan t.ex. skriva i samboavtalet att lägenheten inte ska bodelas utan tillfalla din sambos dödsbo.

Din sambo kan även skriva ett eget testamente och be döttrarna att avvakta med att "hämta ut" sina laglotter tills det är dags för dig flytta. Barnen kan dock ändå välja att väcka talan mot testamentet och få ut sin laglott i alla fall, men ett testamente är er bästa chans. Din sambo kan även informera döttrarna redan nu att hon vill att de avvaktar med laglotten, så att de är förberedda på det redan i förväg.

Samboavtal och framförallt testamente är dock väldigt viktiga juridiska dokument, och det är ytterst viktigt att de är skrivna på rätt sätt, i enlighet med lag och är tydliga i sin innebörd. Om något har blivit fel i dessa dokument och någon av er avlider så kan ni inte ändra något utan det är den innebörden som kommer att gälla, eller att förklaras ogiltiga ifall ni hamnar i en tvist med barnen. Jag rekommenderar därför att ni vänder er till våra jurister för att få hjälp med att skriva dessa dokument (klicka här för mer information).

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare