FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/11/2017

Om pris inte avtalats

Anna ber Kalle fixa hennes punktering, Anna ger inga detaljer kring vad däcket får kosta eller liknande. Kalle anser att däcket är så pass bra fortfarande att det räcker med en sk plugg. Ingen fullmakt finns eller visas upp och kostnaden för pluggen går på 200kr. Men anna tycker det blev för dyrt och vill bara betala 50kr, har Kalle rätt att kräva de återstående 150kr som han har lagt ut?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om två parter inte har avtalat om pris ska köparen betala ett så kallat skäligt pris. Ett pris brukar vara skäligt om det motsvarar vad tjänsten normalt sett kostar. Om det visar sig att 200kr är ett marknadspris för att byta pluggen har Kalle rätt att kräva de återstående 150kr av Anna.

Hoppas du fick svar på din fråga. Återkom vid funderingar.

Vänligen,

Robert GreenRådgivare