Om min bror avlider, har då min halvbror rätt till någon del av arvet?

Hej. Min bror och jag har en halvbror på min pappas sida. Båda våra föräldrar är döda. Jag har barn men inte min bror. Om min bror skulle avlida ärver vår halvbror något då.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om den legala arvsordningen och regleras i ärvdabalken (ÄB). Den legala arvsordningen är helt enkelt den ordningen som en avliden persons arvingar ärver dennes kvarlåtenskap. Jag tolkar din fråga som att du vill veta om din halvbror (på din fars sida) har rätt att ärva något i det fall att din bror skulle avlida.

Om din bror skulle avlida, och om han skulle ha haft några barn, så skulle barnen ärvt hela kvarlåtenskapen (ÄB 2 kap. 1 §). Du skriver ju dock att han inte har några barn, och därför får vi gå vidare i arvsordningen. Näst på tur i ordningen är din brors föräldrar (ÄB 2 kap. 2 §), men de var ju inte vid liv, och på grund av detta får vi gå vidare till nästa arvinge. Skulle de båda dock varit vid liv, så skulle de delat lika på arvet, detta är viktigt för frågan och det är därför jag nämner det, så ha det i åtanke.

Om varken barn eller föräldrar finns som arvingar, så kommer syskonen (du och din halvbror) att få rätt till din broders kvarlåtenskap (ÄB 2 kap. 2 §). Däremot så blir fördelningen av arvet inte att ni delar arvet på hälften, utan jag ska nu nedan förklara hur arvsfördelningen skulle se ut mellan dig och din halvbror om din bror skulle avlida.

Som du säkert minns, så skrev jag i förrförra stycket att dina föräldrar skulle ha delat lika på din brors arv om de hade varit vid liv, men nu är ju så inte fallet, men detta spelar som sagt fortfarande roll. Det som händer nu istället är att du och din halvbror träder in som arvingar istället för era respektive biologiska föräldrar. Din mor och far är ju båda två biologiska föräldrar till dig, och därför träder du in som arvinge efter båda två enligt arvsordningen. Din halvbror har ju dock bara din far som sin biologiske förälder, och därför så träder han in som arvinge endast i din fars ställe. Du får således hela din moders del och får dela faderns del lika med din halvbror. Jag ska illustrera detta med ett ytterst likt exempel i nästa stycke.

Exempel:

Låt oss säga att A dör, hans kvarlåtenskap uppgår till 100 000 kr. Han har endast en bror, B, och en halvbror (på sin fars sida), H, vid liv. Hade A:s föräldrar varit vid liv, så hade de tagit 50 000 kr var av arvet, men nu är de inte vid liv. Det som händer då är att B ärver hela moderns del, eftersom det är hans biologiska förälder, och halva faderns del, eftersom fadern är biologisk förälder åt både B och H. Faderns andra halva ärver H, eftersom fadern är dennes biologiske förälder. B ärver 75 %, alltså totalt 75 000 kr (50 000 från modern och 25 000 från fadern), och H ärver 25 %, alltså 25 000 kr (hälften av moderns del).

Så för att sammanfatta, så skulle du fått ärva 75 % av din brors kvarlåtenskap i det fall att han skulle avlida, medan din halvbror skulle fått ärva 25 % av kvarlåtenskapen.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare