FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder16/01/2019

Om man inte kan betala böter för t.ex narkotikabrott, vad händer?

Hej, jag ska betala böter för narkotika/narkotikainnehav på 6500kr .

Men jag har INGA pengar.

Vad kommer att hända och hur kan jag göra detta på bästa sätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du har fått böter ska detta betalas senast 30 dagar efter att tid för överklagande har gått ut vilket bör framgå av ett inbetalningskort som du bör ha fått eller kommer att få. Betalas det inte då får du en påminnelse om att betala och efter två veckor lämnas ärendet över till kronofogdemyndigheten vilket polisen har rätt att göra enligt 25 kap 8 § brottsbalken. Så du har lite tid på dig att få ihop pengarna om du exempelvis har någon lön eller annan inkomst så kan du ha möjlighet att hinna få den innan den behöver betalas. Om du har möjlighet till det kanske du har någon i din närhet som kan hjälpa dig om du inte lyckas få ihop pengarna. Om du ändå inte kan betala och får ett brev från kronofogden är det viktigt att du hör av dig till dem direkt så kan man ibland få möjlighet till en avbetalningsplan eller uppskov (dvs längre tid på dig) med betalningen. Det är viktigt att påpeka att extra kostnader tillkommer när ärendet går över till kronofogden. Kan du fortfarande inte betala kommer kronofogden utmäta egendom (dvs. ta saker som du äger för att täcka skulden).

Som en sista utväg kan straffet omvandlas till fängelse mellan 14 dagar och tre månader, men det handlar främst om personer som har möjlighet att betala men gör allt för att inte göra det.

Du kan läsa lite utförligare om vad som händer om du inte betalar dina böter här. Kort sagt är självklart det bästa om du kan få ihop pengarna själv eller låna av någon annan för att betala böterna. Finns inte den möjligheten kommer det alltså gå till kronofogden.

Hoppas du fick svar på din fråga och jag hoppas allt löser sig för dig!
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare