Om jag olovligen tagit varor i en butik utan att ha betalat, vad kan hända mig då?

Hej. Jag betedde mej dåligt och tog varor för under 400:- men jag betalde färskvaror med ca 90:- av den summan. Och jag är 44 år med inkomst från försäkringskassan. Jag ska vara ärlig jag vet ej varför jag gjorde det. Och det var första gången. Och lär aldrig hända igen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta vad som kan hända dig på grund av ditt handlande. För att kunna få ett svar på din fråga så får vi titta i brottsbalken (BrB). Genom att du olovligen tagit varor för ca 300 kr, så har du gjort dig skyldig till ringa stöld (BrB 8 kap. 2 §), vilket är brottsligt.

För brottet ringa stöld kan en person dömas till antingen böter (dagsböter) eller fängelse i högst sex månader. I Sverige har vi dock en generell ettårsgräns för utdömande av fängelse, vilket innebär att det generellt sett endast döms ut fängelse för brott som har mer än ett år i straffskalan. Detta följer av att vi i Sverige ska ha en enhetlig rättstillämpning, vilket betyder ungefär att domstolen alltid ska försöka att döma på samma/liknande sätt (BrB 29 kap. 1 §).

Eftersom ringa stöld har max sex månader som högsta fängelsestraff, så är det alltså väldigt osannolikt att du skulle kunna dömas till fängelse, detta var ju också din första gång som du skriver. Det mest sannolika är alltså att du döms till att få betala böter, om nu detta går till domstol. Det krävs nämligen först och främst att en åklagare väljer att väcka åtal mot dig och att du sedan fälls i en domstol, och detta vet vi inte än om det kommer att hända eller inte.

Så sammanfattningsvis så är det mest troliga att du kan dömas till att få betala böter på grund av ditt handlande. För att förtydliga, så krävs det alltså först och främst att en åklagare väljer att väcka åtal mot dig gällande din gärning, och sedan måste du också fällas i en domstol för att du ska kunna hållas skyldig för den ringa stölden, annars går du fri från ansvar.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare