FrågaFAMILJERÄTTBodelning05/06/2018

Om jag köpt egendom för mina pengar, vem har rätt till den i en bodelning?

Om jag har köpt en åkgräsklippare för mina pengar (20.000 :-). Vem har rätt till den i en bodelning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Frågor kring bodelning regleras i äktenskapsbalken, nedan förkortat ÄktB.

Vad ingår i en bodelning?

I en bodelning ingår all egendom som är giftorättsgods (10 kap 1 § ÄktB). All egendom som inte är enskild egendom är giftorättsgods (7 kap 1-2 § ÄktB). Bedömningen av om egendom är giftorättsgods eller enskild egendom görs oberoende av vem som är ägare till egendomen. Finns det inget äktenskapsförord som säger att din egendom är enskild är alltså åkgräsklipparen giftorättsgods och ingår i en eventuell bodelning oberoende av om du köpt den för dina pengar och därmed är ägare till den.

Vem har rätt till vilken egendom i en bodelning?

Något förenklat kan sägas att det som händer i en bodelning är att värdet av all egendom som är giftorättsgods läggs samman och sedan delas i två lika delar (11 kap 3 § ÄktB). Därefter ska den egendom som ingått i bodelningen fördelas mellan parterna så att respektive person får sin del av värdet. Fördelningen av de faktiska sakerna kan också ske annorlunda genom att den ena får mer egendom och istället betalar en viss summa pengar som kompensation till den andra (11 kap 9 § ÄktB).

Huvudregeln är att varje make i första hand ska få sin del av värdet i den egendom som hen önskar (11 kap 7 § ÄktB). Vanligtvis behåller respektive make i första hand sin egen egendom och därefter får den som har mest giftorättsgods och därmed behöver lämna över en del av sin egendom välja vilken egendom som ska överlämnas.

Sammanfattningsvis gäller att om du vill vara säker på att behålla åkgräsklipparen som din behöver ni upprätta ett äktenskapsförord och föreskriva att denna ska vara din enskilda egendom. I annat fall kommer åkgräsklipparens värde att ingå i en eventuell bodelning. Även i detta fall skulle du dock kunna få behålla åkgräsklipparen om du önskar det.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Malin GustavssonRådgivare