Om jag kontaktar mina hittills okända halvkusiner, finns det då risk att de ärver mig och min mor när vi avlider?

Hej. Släktforskar och undra om det finns risk för arvsdel?

Har funnit min mor har en halv syster, hon i sin tur är avliden men har barn och barnbarn.

Har alltså halv kusiner på en mosters håll. Är detta några som kan göra anspråk på vår familje del om man kontaktar dem för kännedom. Vore jättespännande men rädd för något skulle kunna ske inom arv. Vet ju inte om dem känner till oss.

Att till lägga har mamma och moster samma far, men fader fanns inte med i bild under mammas uppväxt, däremot blev mamma arvinge när han dog men tackade nej.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att det du undrar är om dina halvkusiner kan göra anspråk på arv när någon i din släkt avlider. Det som blir relevant att utreda i detta fall (utifrån den information jag fått om din släkt) är om de kan ärva din mor och senare du själv när ni dör, din morfar är ju redan avliden. För att besvara detta kommer jag kommer att hänvisa till Ärvdabalk (1958:637), nedan kallad ÄB.

Allmänt om arvsordning

Bestämmelser om arvsordning finns i 2 kapitlet ÄB. När en person avlider så ser arvsfördelningen ut som följande om det inte finns testamente som säger annorlunda:

1. Om den avlidne personen har barn är det i första hand dessa barn som ärver. Om det är flera syskon delar dessa lika på arvet. Om barnen också är avlidna ärver barnbarnen osv (2 kapitlet 1 § ÄB). Om den avlidne personen är gift och de barn som finns är makarnas gemensamma ärver istället den avlidnes make den avlidne. Barnen ärver sedan den sista föräldern som dör (3 kapitlet 1-2 § ÄB).

2. Om den avlidna personen inte har några barn så ärver istället personens föräldrar, förutsatt att dessa är i livet. Om föräldrarna är avlidna ärver istället den avlidne personens eventuella syskon och om dessa är döda syskonens barn osv (2 kapitlet 2 § ÄB).

3. Om den avlidne personen inte har några barn, föräldrar, syskon eller syskonbarn i livet så ärver den avlidnes mor- och farföräldrar, förutsatt att dessa är i livet. Är mor- och farföräldrarna döda ärver istället deras barn, alltså den avlidnes moster/morbror/faster/farbror (2 kapitlet 3 § ÄB).

Finns det risk att dina halvkusiner får ta del av arv?

Eftersom din mor har barn (du) så är det i första hand du och dina eventuella syskon som ärver henne när hon dör. För att dina halvkusiner ska få ta del av arvet efter din mor krävs det att varken du, dina eventuella arvingar eller dina eventuella syskon (som är din mors barn) är i livet när din mor avlider. Kusiner ärver inte varandra, varför du inte behöver oroa dig för att de skulle ärva dig när du sedan går bort.

Slutsats

Jag kan inte se någon större risk med att kontakta dina halvkusiner. Det är flera som har bättre rätt till arvet efter din mor när hon avlider än vad dina halvkusiner har. Det är i alla fall min bedömning utifrån den information jag har fått i din fråga.

Hoppas svaret har varit till hjälp! Behöver du ytterligare rådgivning är du välkommen att kontakta någon av Lawlines jurister.

Mvh

Sanna WallRådgivare