Om jag har haft olika visstidsanställningar i samma företag i sex år, räknas jag som tillsvidareanställd då? Vilken uppsägningstid har jag?

Hej

Har varit anställd under 6 år i olika visstidsanställningar i samma företag, sista året utan skriftligt avtal, räknas jag då som tillsvidareanställd?

Och har en uppsägningstid på 3 mån?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Lagen om anställningsskydd (LAS) reglerar frågor kring ens anställning. Jag kommer därför utgå från denna lag och att du är en arbetstagare som omfattas av LAS, eftersom vissa personer kan vara undantagna lagen så som en vd eller arbetsgivares familjemedlemmar (se 1 § andra stycket LAS).

Notera även att ett kollektivavtal på arbetsplatsen kan reglera andra bestämmelser som går före LAS och därmed vad jag angivit nedan (se 2 § LAS).

Räknas du som tillsvidareanställd?

I enlighet med LAS anses din visstidsanställning gå över till en tillsvidareanställning när du har varit anställd hos samma arbetsgivare i mer än två år, under en femårsperiod eller under en period då dina visstidsanställningar följt på varandra. Med "följt på varandra" innebär att den nya anställningen påbörjats inom sex månader från den föregående anställnings slutdag (5a § LAS).

Det ställs inga formkrav för att en anställning ska anses bindande utan en anställning gäller oavsett om det avtalats skriftligen eller muntligen. Förutsatt att du uppfyller tidigare styckes redovisade krav och att annat inte har avtalats i kollektivavtal, så räknas du som tillsvidareanställd.

Hur lång uppsägningstid har du?

Förutsatt att annat inte har avtalats i ditt anställningsavtal eller kollektivavtal, så gäller att du har rätt till tre månaders uppsägningstid om din sammanlagda anställningstid är kortare än sex år, men fyra månader om denna tid är mer än sex år (11 § LAS).

Jag hoppas du fått svar på dina frågor! Annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare