Om jag har en bostadsrätt får jag då hyra en lägenhet i en annan kommun?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bakgrund

Det finns ingen regel som förbjuder dig att hyra en lägenhet även om du äger en bostadsrätt. Det är dock upp till hyresvärden om den vill acceptera dig som hyresgäst även om du äger en bostadsrätt och att det kan uppkomma att du inte folkbokför dig på denna hyreslägenhet. Det är inte olagligt att stå på två lägenheter. För att du ska få teckna ett hyreskontrakt så kan det dock uppkomma en situation där hyresvärden kräver ett intyg på att du har sålt din bostadsrätt. Oftast är det okej för hyresvärden att du står på båda lägenheterna om du har tillräckligt god ekonomi för att ha råd med båda bostäderna.

Varför ser det ut såhär?

Anledningen till varför hyresvärden kan välja att inte acceptera dig som hyresgäst är pga bostadsbristen som finns i många orter. Man vill då motverka att uthyrda lägenheter inte används, eller att dem används enbart för vidareuthyrning.

Det framgår inte i din fråga om lägenheten ligger i en stad där det finns gott om lägenheter. Om så är fallet finns det chans att du får hyra lägenheten trots att du redan har en bostadsrätt.

Får jag hyra lägenheten eller inte?

Det framgår inte i din fråga om du har avsikt att bo i hyreslägenheten eller inte. Om du inte har avsikt att bo i lägenheten kan detta leda till att hyresvärden säger upp hyreskontraktet. Dock skriver du att det är en hyreslägenhet i en annan kommun, vilket kan tala för att du har behov av hyreslägenheten.

Du ska vara folkbokförd där du bor enligt Folkbokföringslagen. Ett tips till dig är att kolla med bostadsrättsföreningen om det är ett krav att du ska vara folkbokförd i bostadsrätten enligt stadgarna.

Slutligen tycker jag att du ska ta kontakt med hyresvärden och se vad som gäller, då det blir svårt för mig att avgöra om du får hyra lägenheten eller inte.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ställa en ny, och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Ajla VelicRådgivare