FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/11/2018

Om jag dör eller om vi skiljer oss kommer min man att betala mina skulder?

Hej!

Jag har skuldsanering som går ut januari 2021. Jag och min partner är särbo idag. Vi planerar att gifta oss men vi kommer att fortsätta vara särbo. Vi har bestämt att skriva äktenskapsförord mellan oss eftersom jag inte vill att hans ekonomi ska påverkas. Min fråga är: om jag dör eller om vi skiljer oss kommer han att betala mina skulder?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kort svar: Det beror på hur ni skriver ert äktenskapsförord

Vilken lag?

Den lagen som blir användbar till din fråga är Äktenskapsbalken (ÄktB).

Hur funkar det vid skilsmässa och arv om inget äktenskapsförord finns?

För att jag på bästa sätt ska kunna förklara vad som händer vid olika skrivningar i äktenskapsförord så börjar jag förklara rätten som om det inte finns äktenskapsförord mellan makarna.

När den första maken dör eller vid skilsmässa så ska en bodelning göras mellan makarna, 1 kap. 5 § och 9 kap. 1 § ÄktB. Bodelningen är den processen där gemensamma tillgångar (giftorättsgods) läggs ihop och sedan delas i två, 11 kap. 1 § & 11 kap. 3 § ÄktB. Om det inte finns något äktenskapsförord så är alla tillgångar gemensamma (finns några få undantag ex. Om en make har fått gåva med villkor att gåvan bara skulle vara dennes egna). Om all egendom är gemensam och någon av makarna har skulder så kommer det att påverka egendomens värde. Om det finns skulder kopplat till den gemensamma egendomen kommer det räknas bort från tillgångarna innan delningen genomförs, 11 kap. 2 § ÄktB. Efter att eventuella skulder har räknats bort så genomfors delningen. Båda makar ska få lika mycket ur delningen.

Exempel 1: Makarna A och B har all egendom gemensam. A äger deras hus och B har lite egendom men mest skulder. Till delningen har A 2 000 000 kr och B som har en bil värd 100 000 men en skuld på 400 000 tillför ingen egendom till delningen. Detta för att B ligger fortfarande minus efter att skulden räknats bort på bilen (100 000 - 400 000 = -300 000). Till delningen kan inte en skuld räknas in så B tillför 0 kr istället för - 300 000 kr. Eftersom all egendom var gemensam så ska A:s 2 000 000 kr delas på båda makarna. A får 1 mkr och B får 1 mkr nu kan B betala sin skuld. Om B inte hade haft så mycket skulder så hade denne kunnat bidra till delningen och då hade inte A blivit av med lika mycket.

Exempel 2: Makarna C och D har all egendom gemensam. C äger deras hus och D äger deras sommarstuga, ingen av dom har en skuld. Till delningen tillför C 3 000 000 och D 2 000 000 kr. Eftersom det inte finns en skuld så ska det inte räknas av någonting från deras delar. Efter delningen får C och D 2 500 000 var (3 000 000 + 2 000 000 = 5 000 000. 5 000 000 / 2 = 2 500 000 kr). Den rikare maken C behövde inte dela med sig lika mycket som make A för D kunde bidra mer till delningen än B kunde i exemplet ovan.

Som du ser kan det bli väldigt olika utfall beroende på båda makarnas förmåga att bidra till delningen. Här nedan kommer jag förklara hur man kan skriva i ett äktenskapsförord för att en makes skulder inte ska påverka den andre vid en skilsmässa eller dödsfall.

Hur kan man ändra rätten genom ett äktenskapsförord?

Ett äktenskapsförord kan skrivas så att båda makarnas egendom och skulder ska vara deras enskilda och därmed inte delas i bodelning. Det kan också skrivas så att bara en makes egendom ska vara enskild och den andre makens ska vara gemensam. En specifik egendom kan också göras enskild ex. En fastighet, resterande egendom kan vara gemensam. Man kan också skriva att all egendom makarna tar med in i äktenskapet ska vara enskild men den de tjänar ihop i äktenskapet ska vara gemensam. Det finns väldigt många varianter på olika skrivningar och om ni skulle ångra er senare så skriver ni ett nytt förord, 7 kap. 3 § ÄktB.

Det är dock viktigt att ni uppfyller de kraven som ställs på ett äktenskapsförord för annars blir det ogiltigt. Äktenskapsförordet ska vara skriftligt, undertecknat av er båda och därefter registreras hos skatteverket, 7 kap. 3 § ÄktB.

Exempel (båda makars egendom är enskild): Vi fortsätter med A och B från exempel 1. Om båda makarnas egendom är enskild så ska ingen bodelning genomföras för det finns ingen gemensam egendom att dela. Efter äktenskapet har då A sina 2 000 000 kr, och B har sin bil för 100 000 kr och en skuld på 400 000 kr.

Exempel (A:s egendom är enskild, B:s är gemensam): A:s 2 000 000 undantas nu delningen eftersom den är A:s egna. B har fortfarande mer skulder än egendom och tillför därför 0 kr till delningen. A och B får nu dela på 0 kr, utfallet blir det samma som tidigare exempel.

Exempel (B:s egendom är enskild, A:s är gemensam): B:s tillgångar och skulder undantas delningen eftersom de är B:s egna. A:s tillgångar ska däremot delas. 2 000 000 kr / 2 = 1 000 000. A får behålla 1 000 000 och ska till B ge 1 000 000.

Sammanfattningsvis kan jag säga det äktenskapsförordet som till största del garanterar att din framtida makes egendom inte ska påverkas av dina skulder vid en skilsmässa är det som gör både din och hans egendom enskild. Om du behöver hjälp att skriva ett äktenskapsförord så kan du enkelt göra det via Lawlines avtalstjänst. Hoppas du fick svar på din fråga!

Allt gott,

Nora OlofssonRådgivare