FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/04/2018

Om hund vid separation

Hur är det med hundar vid separation, underhåll?

Lawline svarar

hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Husdjur betraktas i juridisk mening så som lös sak och därför kan lagen om samäganderätt bli tillämplig (paragrafer nedan går att finna under länken). Det betyder att ni båda måste vara överens för att "förfoga" över hunden (sälja etc.), vilket följer av lagens 2 §. Då ni båda har rätt till samma "andel" och värde i hunden (1 §).

I sådant fall är lättast om ni själva kommer överens om vårdnaden och hur kostnaderna kring hunden ska delas, rimligtvis kostnader i förhållande till äganderätten (50 % var). Enklast är kanske, för det falla att ni ska ha delad vårdnad, att var och en står för "vardagskostnader" då denne har hand om hunden medan veterinärkostnader m.m delas lika mellan er. Kan ni inte komma överens kan en tvist tas upp hos domstol, men det kan bli kostsamt.

Det har även styrkts i ett avgörande (NJA 2016 s. 1057) angående samäganderätt att ägarna till samägd egendom presumerad svara för kostnader för åtgärder som någon vidtagit med övrigas samtycke, i förhållande till sin andel i egendomen. I ert fall 50/50.

Vill ni inte ha delad vårdnad om hunden och alltså därmed står inför frågan vem som har bäst rätt till djuret, så kan det prövas av domstol. Men om en av er står registrerad som ägare talar starkt till dennes fördel.

Jag hoppas detta ger svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare