FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt22/06/2015

Om fällning av träd på samägd fastighet m.m.

Hej!

Jag samäger en fastighet med mina två syskon. Tomten är inte styckad utan vi äger 1/3 var av fastigheten. Min ena syster bor i mina föräldrars hus som finns på en angränsande tomt. Den fastigheten ägs av min mor. Nu har denna syster bestämt sig för att förändra. Hon ska sälja alla möbler som min mor äger och som är ett arv efter vår far. Min mamma vill naturligtvis inte detta men hon är gammal och sjuk och orkar inte säga ifrån. Samma syster har också låtit såga ner alla träd på den tomt som vi samäger. Hon ska sälja veden och ta pengarna själv. Detta har skett utan mitt godkännande. Mitt andra syskon har dock varit positiv till förödelsen och gett sitt muntliga godkännande. Min fråga är nu, vilka rättigheter har jag? Vad kan jag göra för att stoppa hennes framfart?

I framtiden kommer jag att lämna in en klyvningsansökan för att få slut på samägandet men det är definitivt inte aktuellt nu av hänsyn till min mor.

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag behandlar här först frågan om er samägda fastighet och därefter frågan om er mammas möbler.

Huvudregeln är att alla delägares samtycke krävs för att en åtgärd i förvaltningen av fastigheten ska kunna komma till stånd. Det innebär att om två av tre delägare vill hugga ner träden på fastigheten men den tredje inte godkänner detta så kan inte åtgärden vidtas. Undantaget till denna regel är om fastighetens bevarande är i akut behov av åtgärden och samtligas samtycke inte kan inhämtas på grund av sjukdom, frånvaro eller annan orsak. I ett sådant fall kan åtgärd vidtas av de delägare som har möjlighet att utöva förvaltningen, vilket framgår av Lag (1904:48 s.1) om samäganderätt 2 §. Situationer där fastighetens bevarande kräver brådskande och nödvändiga åtgärder brukar oftast vara sådana som föreskrivs i lag eller påbjuds av myndighet och för att skydda egendomen mot hastig värdeminskning.

Eftersom dina två systrar har gått emot dig genom att låta hugga ner träden på er samägda fastighet utan ditt samtycke så kan du i egenskap av delägare väcka talan i domstol mot dem för att pröva saken (jämför domen i NJA 1990 s. 184). En strategi för att lösa oenighet i hur fastigheten ska förvaltas i fråga om framtida åtgärder är att du, i egenskap av delägare, hos rätten ansöker om att fastigheten istället ska förvaltas av god man på bestämd tid (Lag om samäganderätt 3 §). Den gode mannens uppdrag omfattar reparation, bevarande och handlingar som syftar till att förbättra det ekonomiska utnyttjandet av fastigheten, men utöver detta kan han inte förfoga över egendomen om inte samtliga delägare samtycker till detta. Ett undantag är dock att god man har möjlighet att hyra ut den egendom som han förvaltar, men inte för längre tid än vad hans uppdrag omfattar (Lag om samäganderätt 4 § första stycket).

I fråga om er mammas möbler så kan inte din syster sälja dessa utan er mammas godkännande i egenskap av ägare. Eftersom din syster bor hos er mamma så utgår jag ifrån att hon, liksom mamman, har en nyckel till hennes hus. Eftersom hon har en nyckel till mammans hus så kan hon anses vara i sambesittning tillsammans med er mamma av husets möbler. Eftersom din syster är i besittning av er mammas möbler, men tänker sälja dem utan er mammas samtycke, så kan straffansvar för olovligt förfogande aktualiseras om hon vidtar denna åtgärd. Detta framgår av Brottsbalk (1962:700) 10:4. I första hand kan du därför påtala risken för straffansvar för din syster för att övertyga henne om att inte sälja möblerna utan er mammas samtycke.

I andra hand kan det vara en god idé att ansöka om anordnande av godmanskap. Eftersom din mamma är gammal och sjuklig med svårighet att säga ifrån, samt att den av dina systrar som bor hos henne avser att sälja hennes möbler utan hennes samtycke, så finns det en god chans att rätten anser att det är behövligt att besluta om godmanskap för er mamma för att bevaka hennes rätt. Ett sådant beslut förutsätter dock din mammas samtycke, såvida hennes tillstånd inte hindrar henne från att uttrycka sin mening i frågan. Detta framgår av Föräldrabalk (1949:381) 11:4 första stycket. En god man kan ha ett förordnande som omfattar antingen hantering av alla din mammas rättshandlingar och förvaltning av alla hennes egendomar, eller några specifika aspekter, exempelvis förvaltning av enbart vissa avgränsade egendomar. En sådan fungerar som ett biträde och kan varken handla för er mammas räkning utanför sitt förordnande eller utan hennes samtycke, även om han i det senare fallet avser att agera inom förordnandet, vilket ger din mamma kontroll över sina angelägenheter i förhållande till den gode mannen (Föräldrabalk 11:5 första stycket). Eftersom du är din mammas bröstarvinge så räknas du till kretsen av närmaste släktingar och har därför rätt att ansöka om anordnande av godmanskap för din mamma hos rätten (Föräldrabalk 11:15 första stycket).

Med vänlig hälsning
Daniel NykvistRådgivare