Om den ena sambon som äger bostaden avlider, kan den andra bo kvar i bostaden?

Vi är ett par, som sammanbor sedan 20 år, ogifta.

Hur blir det om den som äger huset vi bor i avlider?

Kan den kvarvarande bo kvar?

Vi har båda barn från tidigare äktenskap.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Din fråga gäller om efterlevande sambon kan bo kvar i huset om den andra sambon avlider. Det framgår av frågan att ni båda har barn från tidigare äktenskap, men eftersom du inte nämner några gemensamma barn utgår jag från att ni inte har gemensamma barn.

Samboförhållanden

På samboförhållanden tillämpas Sambolagen (SamboL). För att räknas som sambor ska man leva ihop stadigvarande i ett parförhållande (här). Ett samboförhållande upphör om samborna eller någon av dem ingår äktenskap, om samborna flyttar isär, eller om någon av samborna avlider (här).

Om den ena sambon avlider

Om den ena sambon avlider ska bodelning ske (här). Bodelning sker enligt regler i Ärvdabalken (ÄB). Om bodelning sker efter att ett samboförhållande har avslutats (kan bero på den ena sambons död) ska enbart samboegendom ingå i sambo-bodelningen. Samboegendom är gemensam bostad och gemensamt bohag, om detta har inskaffats för gemensamt bruk (här). Av din fråga framgår att en av er äger huset, jag tolkar det som att det inte har inköpts gemensamt för gemensamt bruk, och därmed inte är samboegendom.

Viktigt att notera är att enligt den legala arvsordningen ärver man inte sin sambo. Om någon som avlider är gift (vilket inte är aktuellt här), ärver efterlevande make före gemensamma barn, här. Om makes arvsrätt inte är aktuell (t.ex. om den avlidne är skild eller ogift) ärver den avlidnes barn i första hand, här. Om någon som är sambo och har barn avlider är det alltså barnen som ärver.

Genom testamente kan man påverka arvsordningen. Man kan skriva testamente till förmån för sin sambo. Dock bör man tänka på att om det finns ett testamente har den avlidnes barn alltid möjlighet att få ut sin laglott, dvs. halva arvslotten (här, här).

Vad du kan göra nu

Det framgår som sagt inte riktigt om huset är samboegendom (men eftersom du skriver att en av er äger huset misstänkte jag att så inte är fallet). Jag skulle rekommendera att du och din sambo skriver ett testamente som reglerar vad som ska hända med huset och annan egendom ifall någon av er går bort. Man kan skriva ett testamente på egen hand, men det kan vara bra att ta hjälp av en jurist. Jag skulle rekommendera att du bokar tid med en jurist på Lawline, se bokningsformulär här. Om du har fler frågor kan du ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04 och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare