FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/11/2018

Om bodelningslikvid och försäljning av fastighet med skogsskifte

Hej!

Jag har en fråga gällande en punkt i ett bodelningsavtal. I avtalet som skrevs under vid en skilsmässa står denna punkt:

• Att vid försäljning av fastigheten X:X, ska XX utge ytterligare belopp i kronor som bodelningslikvid till YY.

I dagsläget så vet jag inte hur vi ska tolka punkten. Ska bodelningslikviden betalas vid försäljning av hela fastigheten eller räcker det om del av fastigheten säljs? Exempelvis om jag säljer ett skogsskifte som tillhör fastigheten.

Jag var i kontakt med advokaten som skrev avtalet och där fick jag inget konkret svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

En bodelningslikvid är det penningbelopp som ena maken på grund av bodelning ska betala till den andra maken och regleras i 11 kap. 9 § stycke 1 äktenskapsbalken. I bodelningen räknas först andelarna ut, alltså en procentuell fördelningen av de värden som finns i äktenskapet, som i vissa fall kan "konverteras" om till penningbelopp istället.

Utan att ha läst själva bodelningshandlingen tolkar jag det som att det är just den fastigheten, med den fastighetsbeteckningen, ur vilken bodelningslikviden ska utgå till andra maken. Jag tolkar det som att skogsskiftet står under samma fastighetsbeteckning, vilket då innebär att hela fastigheten måste säljas för att du ska kunna överlämna rätt belopp.

Hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du känner att du vill diskutera detta ytterligare är du välkomna att ta kontakt med våra jurister för personlig rådgivning (klicka här för mer information).

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare