FrågaAVTALSRÄTTAvtal27/04/2022

Om bara en part ska betala hyra under uppsägningstiden?

Hej, Jag och min sambo har flyttat in i en lägenhet som vi båda står på. Det vill säga att båda står skrivna på kontraktet. Vi har nu kommit fram till att min sambo sak bo kvar under uppsägningstiden som är 3 månader och jag flyttar in i en ny lägenhet i nästa månadsskifte. Vilka lagar är det jag ska upprätta för att han inte ska kunna komma sedan för att kräva mig på pengar för hyran efter 3 månaders gången tid. Det vill säga för att han inte ska kunna komma till mig efter 3 månader och be mig föra över de 3 månader utav uppsägningen som han har betalat. Vad jag menar är vilka lagar jag ska upprätta i ett avtal mellan oss båda för att det ej ska bli några oklarheter. Tack

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag hade gett dig rådet att ni upprättar ett avtal där skriver att han enligt överenskommelse är ensamt betalningsansvarig under uppsägningstiden som sträcker sig mellan X-X och att ni specificerar dessa datum. Ni bör datera avtalet, specificerar vilken lägenhet det gäller det vill säga både adress och lägenhetsnummer, och att ni båda signerar avtalet. För att tydliggöra att du flyttat är det bästa också att du gör en adressändring omgående när du flyttar så du inte längre står skriven på den adress ni gemensamt bodde på förr.

Upprättar ni ett avtal om er överenskommelse har du sedan detta som bevis. Om ni båda står skrivna på adressen under uppsägningstiden är ni solidariskt betalningsskyldiga i förhållande till hyresvärden. Om din exsambo mot förmodan inte skulle betala hyran står även du som ansvarig och kan behöva betala hyresvärden för att undvika påföljder som ränta. Med detta avtal kan du sedan kräva honom på pengarna du betalat. Det är ingen specifik lag som reglerar detta utan avtalslagen och det föreligger avtalsfrihet i Sverige.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare