Om att överlåta en del i bostadsrätt till andra sambon

Hej!

Jag och min sambo har köpt en bostadsrätt. Hon hade lite mer pengar än mig och har gått in med 60% av handpenningen och jag 40%. Ägandeförhållandet av bostaden är samma fördelning.

Nu i efterhand när vi flyttat in skulle jag vilja äga 50%, så vi tänkte att jag lånar 10% av hennes handpenning för att komma upp till 50%. Är det skuldebrev vi ska upprätta så hon får tillbaka sin del vid försäljning? Behöver man specificera i avtalet, om jag skulle vilja amortera på lånet, hur skriver man till det i sådana fall?

Behöver vi skicka in några papper till t.ex. styrelsen i föreningen om ändrade ägandeförhållande från 60/40 till 50/50?

Hur kommer vi veta vid försäljning av bostaden att ägandet har ändrats, måste vi själva skriva nåt papper om detta och spara så det finns på skrift?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att bostaden köpts för gemensamt bruk, då ska värdet av den, efter avdrag för skulder, delas lika mellan er vid t.ex. en bodelning, enligt 8 § sambolagen. Det spelar ingen roll vem som står på lånet, kontraktet eller vem som faktiskt betalat mest. Samma sak gäller ert bohag, det vill säga möbler, husgeråd och elektronik som köpts för gemensamt bruk under tiden ni varit tillsammans. Vill ni inte att era tillgångar ska fördelas 50/50 måste ni skriva ett samboavtal, enligt 9 § sambolagen. Ett sådant avtal kallas för samboavtal och innebär att sambolagens regler inte kommer tillämpas. Ni vill dock att bostaden ska delas 50/50 varför ett samboavtal är mindre relevant. Ni kan däremot skriva ett skuldebrev ändå, för att säkerställa att den som lagt in mer pengar i kontantinsats också får tillbaka lika mycket.

Vad gäller underrättelse till styrelsen ska ändrade förhållanden delges och antecknas i medlemsförteckningen, 9 kap. 9 a § tredje stycket bostadsrättslagen. Ni kan även läsa i föreningens stadgar, om det finns något specifikt uttryckt om sambor ändrar ägarandelar.

Ägarförhållandet vid en försäljning kommer ni att veta om, då ni reglerar det själva innan försäljningen. Enligt 6 kap. 4 § bostadsrättslagen måste en överlåtelse av bostadsrätt finnas som ett skriftligt avtal, vilket även gäller när ni vill överlåta en del inbördes. Skriftliga avtal är alltid att föredra och för bostäder krävs alltid skriftliga avtal p.g.a. dess stora värde både monetärt och skyddsvärde som ett hem.

Ändrade ägarförhållanden är dock något som era borgenärer också behöver underrättas om, t.ex. banken om ni har tagit lån för att finansiera köpet av bostadsrätten. Som huvudregel i svensk rätt kan lån inte överlåtas på en annan utan att den som lånat ut pengarna ger sitt samtycke. Men det är även viktigt främst vid t.ex. konkurs eller dödsfall för att bankens möjligheter att få tillbaka utlånade pengar kan påverkas.

Ni kan också ha i åtanke att det kommer följa skattemässiga konsekvenser där din sambo behöver deklarera den delen som försäljning. Skattemyndigheten tittar då på hur stor andel av lägenhetens värde som du övertar motsvaras av marknadsvärdet när du förvärvade delen. Förenklat sagt kommer din sambo att behöva skatta för den vinst som hunnit uppstå med 22 % (reavinstskatten). Om det har gått lite tid sedan ni köpte bostadsrätten och när ni överlåter delen har förmodligen ingen större värdeökning skett och sambon behöver betala lite skatt. Det finns alltså en fördel med att inte vänta för länge med att genomföra detta, speciellt om ni bor i ett område där priserna stiger snabbt.

Om ni känner att ni vill ha hjälp med att skriva ett skuldebrev eller diskutera era möjligheter ytterligare rekommendera jag att boka tid med en jurist från våran byrå (klicka här för mer information).

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare