Om ändring eller återkallelse av testamente av testatorn, om ändring giltig

Hej på Er,

Efter min mosters bortgång och likväl hennes make 14 dagar senare - framkommer vid bouppteckningen ett testamente. Min moster hade inga egna barn medan hennes make hade 6 barn.

Vad som stått i testamentet från början kan delvis inte utläsas då det det är många meningar som är svärtade. Detta, som man kallar för ändring - är gjord 2007 och undertecknat av båda makarna.

Någon bevittning har inte skett av deras underskrifter vid detta tillfälle.

På handlingen jag erhållit för att godkänna står att/med liten handstil/ vid godkännande tillfaller all egendom makens arvingar medan min mosters"sida" kammar noll.

Knepigt för mig att avgöra, men i första hand torde hela testamentet vara ogiltigt då överstrykningarna har undertecknats av makarna, men någon bevittning har ej skett.

Vidare torde samma formkrav gälla för en ändring som för den ursprungliga ej maskerade handlingen.

Vad säger experten om detta ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till oss på Lawline!

Ett testamente ska ges den tolkningen som antas vara testatorns vilja (11 kap. 1 § ärvdabalken). Det är därför av vikt att i varje enskilt fall avgöra om överstrykningar innebär att det är testatorns slutliga vilja att arvet fördelas annorlunda än vad testatorn först bestämt. Enligt Wallin (se SvJT 1963, s. 486) krävs det inte att de formella reglerna i ärvdabalken iakttas när ändringar i testamentet görs, utan det räcker med att det klart framgår att din moster och hennes make velat fördela arvet på så sätt som anges i testamentet. Se gärna NJA 1948 s. 768, där en testator också gjort överstrykningar i sitt testamente och inga vittnen funnits, men domstolen kommit fram till att omständigheterna pekade på att testatorns vilja att ändra på testamentet var hans slutliga vilja.

Du säger dock att någon har kallat detta för en ändring. Någon har kallat det för en ändring, men så behöver alltså inte vara fallet. Du nämner att många meningar/delar i testamentet "svärtades"/målades över. Om det faktiskt är så att delar av testamentet bortföll, så kan det istället handla om återkallelse av det gamla testamentet. Det avgörande i ditt fall är om det gamla testamentet är "helt återkallat" eller "delvis återkallat" (jfr NJA 1948 s. 214; se SvJT 1963 s. 488). Om en hel återkallelse av testamentet gjordes, kunde inte den nya ändringen få göras på det gamla testamentet. Vid en hel återkallelse av ett testamente krävs att ett formenligt testamente upprättas, om en annan slutlig vilja ska komma igenom.

Hur betydande/stor återkallelsen var beror på hur man ska tolka testamentet. Be den som innehar testamentet att uppvisa testamentet för dig. Anser du (eller den jurist du ber om hjälp att tolka testamentet) att det var fråga om en hel återkallelse, så kan du vända dig till en domstol. Och du kan då i domstolen kräva att domstolen fastställer att också din mosters sida har rätt till arv (för att testamentet i princip återkallades, för att det nya testamentet inte uppfyllt formella krav (och pga. att det gamla testamentet inte verkar vara läsbart)).

Hoppas att du fått svar på dina frågor! Du är välkommen att vända dig till oss på Lawline igen, om du undrar något mer!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare