FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/12/2018

Om 13-årings rätt att hantera egna pengar

Hej!

Jag är 13 år och jag undrar om jag har rätt till min egen ekonomi. Eller om jag har rätt till att köpa vad "JAG VILL" med det menas ju inte ålderbaserade saker såsom alkohol och tobak men t.ex. om jag vill köpa ett par skor men mamma och pappa säger "Nej du har redan ett par". Har jag rätt till att köpa skorna för mina egna pengar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Eftersom du är under 18 år gäller föräldrabalkens regler om din rätt att hantera pengar. Föräldrabalken anger t.ex. att föräldrar, som kallas för förmyndare i juridisk mening, ska företräda barnet i angelägenheter som barnet själv inte råder över. När man är under 18 år heter det i juridisk mening att man saknar rättshandlingsförmåga, vilket betyder att du inte får agera juridiskt och alltså inte själv råda över dina angelägenheter. Detta är till för att skydda barnet, inte för att beröva barnet möjlighet att t.ex. ingå avtal. Exempelvis ska en telefonförsäljare inte kunna sälja ett dyrt abonnemang och dyr mobil till ett barn som inte kan betala för det. På så sätt skyddar man barnet från att t.ex. hamna hos Kronofogden, vilket annars skulle påverka dina möjligheter att få ett telefonabonnemang sen när du är över 18 år, eller hyra lägenhet för att flytta hemifrån eller ta ett lån för att köpa en lägenhet. Sådana avtal blir alltså ogiltiga och eventuell mobil som barnet fått lämnas tillbaka.

Att köpa en vara är en juridisk handling, vilket man inte kan göra om man är under 18 år. I praktiken får dock barn t.ex. köpa saker av mindre värde, så man är inte undantagen allt. Men det är framförallt värdet på varan som du vill köpa som spelar roll. Om skorna som du vill köpa är väldigt dyra krävs att dina föräldrar samtycket till köpet för att du ska kunna genomföra den och behålla skorna. Om du skulle köpa dessa dyra skor utan dina föräldrars samtycke så har dina föräldrar rätt att lämna tillbaka dem och hänvisa till att du är bara 13 år. Butiken måste då "ogiltigförklara" ditt köp.

I takt med att du blir äldre så får du mer och mer rättshandlingsförmåga. T.ex. om du sommarjobbar när du fyllt 16 år så får du använda de pengarna från din inkomst hur du vill. Förutsättningen är dock att det är just pengar från det jobbet. Så om du hade varit 16 år nu och ville använda dina sommarjobbspengar till att köpa skorna hade det varit okej. Men i dagsläget måste du ha samtycke från dina föräldrar för att köpa skorna och få behålla dem.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare