Olovligt brukande av annans cykel

Hej! Jag undrar vilket eller alternativt vilka brott man kan dömas för om man tar en cykel som står helt öppet och olåst på en gata, och cyklar hem på den? Kan man straffas endast för stöld eller finns det andra brott man kan straffas för? Spelar det någon roll att cykeln inte är stulen från t.ex. någons tomt utan att den tagits medan den stått helt obevakad och olåst mitt på en gata?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Eftersom det för att brott alls skall komma ifråga måste röra sig om en olovlig besittningsrubbning bör dels klargöras i vilka situationer det är respektive inte är tillåtet att tillgripa egendom samt dels vilka brott som kan begås då egendom olovligen tillgrips.

Vad först beträffar frågan om tillgreppet måste åtskillnad göras mellan övergivna och borttappade ting samt sådant som finns i någons besittning, varav vilka endast de förstnämnda (med vissa undantag) kan tillvaratas eller brukas av envar utan vidare åtgärd, medan de två sistnämnda typerna alltjämt anses tillhöra en viss person och sålunda inte får tillgripas utan vidare. Är cykeln övergiven (ex. dumpad av ägaren på en öde plats) står det dig sålunda fritt att ianspråktaga och bruka den, medan borttappad egendom (ex. en cykel ägaren under berusning råkat parkera på en allmän väg) förvisso får tas i besittning men måste inlämnas till närmaste polisstation och egendom som finns i annans bestående besittning (ex. på dennes fastighet) enligt huvudregeln aldrig får tillgripas utan lov (notera dock 24 kap. brottsbalken).

Som framgår av det föregående är det endast i situationer då någon endera rubbar annans bestående besittning eller inte inlämnar upphittat (borttappat) föremål som brott kan begås vid ett tillgrepp av något annan tillhörigt (eftersom föremålet endast då anses ha en ägare).

Vad gäller underlåtenhet att inlämna upphittat (borttappat) föremål samt efterföljande brukande av detta framgår av 10 kap. 8 § brottsbalken att brottet fyndförseelse begås om upphittaren inte har för avsikt att tillägna sig cykeln (göra den till en del av sin förmögenhetsmassa) men underlåter anmäla sitt fynd samt av 10 kap. 7 § samma lag att olovligt brukande ev. kan komma ifråga om skada eller olägenhet genom användandet vållas, medan det istället rör sig om olovligt förfogande i händelse av att tillägnelseuppsåt (en vilja ”göra saken sin”) befinns föreligga (se 10 kap. 4 § brottsbalken).

Ifråga om det annan har i sin besittning, som ej ens får tillgripas för att anmälas upphittat, synes beroende på egendomens värde och brottslingens syfte med handlingen (ev. förekomst av tillägnelseuppsåt) främst stöld, snatteri eller egenmäktigt förfarande kunna komma ifråga (se 8 kap. 1, 2 och 8 §§ brottsbalken). I de båda förstnämnda fallen har den som tillgripit cykeln haft ett uppsåt att tillägna sig denna medan det i sistnämnda fall endast rört sig om en besittningsrubbning utan sådant uppsåt. Bestämmer sig den som tillgripit cykeln först efter själva tillgreppet för att tillägna sig denna (medan den finns i vederbörandes besittning) bör såväl egenmäktigt förfarande som olovligt förfogande kunna komma i fråga.

Slutligen bör tilläggas att det i alla fall krävs att gärningsmannen agerat uppsåtligt (ung. ”med vett och vilja”) för att det alls skall bli tal om något brott, vilket följer av 1 kap. 2 § brottsbalken.

Brottsbalken i dess helhet finner Du här.

Vänligen,

Gustaf WiklundRådgivare