FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt07/05/2018

Olovligen förtöjda båtar vid en brygga

Jag är en del i en samfällighet som har en båtbrygga. På denna båtbrygga får bara medlemmar ur samfälligheten förtöja sina båtar och dessa båtar markeras med ett, för var båt, unikt tillstånd (kort). Dock ligger det andra båtar, båtar utan tillstånd förtöjda på bryggan. Vad kan man göra? Får man avhysa båtarna? Får man flytta på dem? Om de är fastkedjade, får man då kapa kedjan?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Allemansrätten
Huvudregeln är att allemansrätten gäller både på land som på vatten. Kortfattat tillåter allemansrätten personer att lägga till vid bryggor som inte är direkt ansluta till en tomt. Allemansrätten ger dock bara personer rätt att vistas på annans egendom i kortare perioder och ägaren får inte hindras i sin användning av bryggan.

Egenmäktigt förfarande
En person som nyttjar annans egendom olovligen kan dömas för egenmäktigt förfarande, 8 kap 8§ Brottsbalken. Egenmäktigt förfarande innebär att en person brukar annans egendom olovligen och därmed orsakar skada för ägaren. Ett exempel på egenmäktigt förfarande är att olovligen bruka annans parkeringsplats.

Din situation
Om båtarna som är förtöjda till bryggan saknar tillstånd och ej har fått ett muntligt tillstånd från någon av föreningens medlemmar, bryter dessa båtar mot de bestämmelser jag nämnt ovan. Dessa båtar ska då avhysas från platsen.

För att du ska kunna avhysa båtarna krävs det att du gör en anmälan hos polisen. Du bör inte kapa kedjan själv utan att kontakta myndigheterna för att inte riskera att bli ersättningsskyldig, om båtarna skulle driva iväg och skadas.

Jag hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare