FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott02/12/2016

Olovlig körning att starta bil för att stå på tomgång?

Hej! Är det tillåtet att starta ett fordon (tex bil eller lastbil) om man inte har körkort för att köra fordonet? Dvs om fordonet startas för att stå på tomgång vid tex service/underhåll av fordonet?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Enligt trafikbrottslagen 3 § ( https://lagen.nu/1951:649#P3S1 ) döms den som med uppsåt för ett körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad till det till olovlig körning. Vad som utgör körkortspliktigt fordon framgår av körkortsförordningen ( https://lagen.nu/1998:980 ).

Definitionen av att föra ett fordon är vidtolkat. Att t.ex. rulla en bil framåt endast någon meter med avstängd motor har ansetts utgöra förande. I ett annat fall har en person som stått bredvid sin bil och startat motorn ansetts föra fordonet då växeln legat i backläge och bilen kommit i rörelse bakåt.

Det gemensamma för fallen där olovlig körning utdömts är att fordonet kommit i rörelse på något sätt. Svaret på din fråga är således att det är tillåtet att starta ett fordon utan att ha körkort så länge fordonet står stilla, men hamnar fordonet i någon form av rörelse är det olovlig körning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare