Olovlig felparkering på hyrd p-plats, vad gäller?

Hej, en undran bara vi har fått privata p-platser vid hyreshuset som vi betalar månadshyra på. Det sitter på huset en skylt med "privat parkering överträdelse beivras". Hur gör jag som privatperson om nån parkerar på min plats?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilken tråkig situation att vara med om! Jag kommer nedan att redogöra för vad du kan göra.

Tillämpligt lagrum

Brottsbalken (BrB).

Vad gäller?

I den situationen som du beskriver gör sig personen skyldig till egenmäktigt förfarande genom att parkera på din hyrda parkeringsplats. Egenmäktigt förfarande är ett brott enligt 8 kap. 8 § första stycket BrB och du kan därmed upprätta en polisanmälan.
Det är inte polisens uppgift att flytta fordonet men polisen kan alltså bli inkopplad i samband med din polisanmälan. När en sådan har gjorts kan andra myndigheter få rätten att flytta på fordonet så att du kan använda din parkeringsplats igen.

Du kan även vända dig till transportstyrelsen och parkeringsbolaget som är verksamt i ditt område. Vid dessa situationer är det inte ovanligt att du kan få stå på en annan parkeringsplats tills fordonet är flyttat.

Slutsats

Du har alltså flera möjligheter att företa. Du kan vända dig till polisen (där du kan göra en polisanmälan mot fordonet), till transportstyrelsen och/eller till det parkeringsbolag som är verksamt i området där du bor för att få en tillstånd att stå på en annan parkeringsplats tills fordonet är flyttat.

Hoppas att du fick svar på din fråga och välkommen åter till oss på Lawline med nya frågor!

Med vänlig hälsning,

Joakim HassiniRådgivare