Olika sätt att få ut arvet i förtid

Tre syskon. syskon 1 får ett hus som en gåva av fadern. Det räknas som ett förskott på arv. De andra syskonen erhåller sin del av arvet på huset först när fadern avlidit av syskon 1. Anledningen är att det finns en skuld på huset. Det ena syskonet nr 2 vill ha ut sin del av arvet nu? Går det att lösa? Kan syskon nr 2 avsäga sig sin del av arvet och syskon 1 ge hen del av arvet i förskott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att syskon 1 har en skuld till fadern som uppkom i samband med att huset överläts till syskon 1 från fadern.

Förskott med faderns samtycke

Det finns inget sätt att tvinga fram ett förskott på arv. Det är dock möjligt om fadern och syskon 1 vill detta. Det lättaste sättet är att syskon 1 betalar tillbaka en del av lånet till fadern. Fadern betalar sedan ut denna summa som förskott på arv till syskon 2.

Om låneavtalet mellan syskon 1 och fadern inte innehåller villkor som bestämmer vid vilken tidpunkt lånet ska återbetalas, så ska lånet betalas tillbaka på anmodan från fadern (5 § skuldebrevslagen). I det fallet kan fadern tvinga syskon 1 att betala tillbaka lånet utan att syskon 1 samtycker till detta. Det krävs alltså bara faderns samtycke för att syskon 2 ska få ut sitt förskott på arv, om låneavtalet mellan syskon 1 och fadern inte har ett förfallodatum.

Förskott utan faderns samtycke

Om det av någon anledning är fadern som inte samtycker till att syskon 2 ska få ut sitt arv i förtid är det svårt att lösa detta. Du föreslog i din fråga att syskon 2 avsäger sig sin del av arvet och får sitt förskott från syskon 1. Detta kommer dock skapa problem eftersom syskon 1 fortfarande har en skuld till fadern som måste betalas tillbaka en dag. Om syskon 2 har avsagt sig arvet och syskon 1 betalar tillbaka lånet till dödsboet när fadern har avlidit kommer detta istället gynna syskon 3.

En alternativ lösning är istället att syskon 1 lånar ut en summa till syskon 2 som motsvarar dennes arv. Detta lån betalas tillbaka till syskon 1 när syskon 2 fått ut sitt arv. I princip kvittas syskon 1:s skuld till dödsboet då med syskon 2:s skuld till syskon 1.

Sammanfattning

Syskon 2 kan inte tvinga fram ett förskott på arv utan detta måste ske med antingen faderns eller syskon 2:s samtycke.

Om ni har faderns samtycke är det lättaste sättet att syskon 1 betalar tillbaka en del av lånet till fadern som sedan ger detta till syskon 2 som förskott på arv.

Om ni inte har faderns samtycke är det lättaste sättet att syskon 1 lånar ut en summa till syskon 2 motsvarande dennes arv.

Om ni vill ha hjälp att lösa detta praktiskt rekommenderar jag att ni tar hjälp av en professionell jurist på Lawline juristbyrå. Priset för detta är 1699 kr/timme. Om ni är intresserade av detta kan ni kontakta mig på johan.landstrom@lawline.se så återkommer en av våra jurister med en offert.

Mvh

Johan LandströmRådgivare