FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott25/07/2022

Olagligt att jobba svart och vad gäller om personen själv deklarerar, samt betalar skatt?

Hej! Jag undrar om det fortfarande är olagligt att jobba svart om man sedan väljer att skatta på pengarna? Om all inkomst står i deklarationen och man skattar rätt är det då lagligt att jobba "svart"

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av din fråga tolkar jag det som att du undrar om det är olagligt att jobba "svart" och vad som gäller om personen själv betalar skatt och redovisar det i sin skattedeklaration. I mitt svar kommer jag att tillämpa skattebrottslagen (SBL), eftersom “svartjobb” kan leda till att en person begår skattebrott.

Olagligt att jobba svart och vad gäller om personen själv deklarerar samt betalar skatt?

Att jobba “svart” innebär att en person inte betalar skatt och att arbetsgivaren inte betalar arbetsgivaravgift på den anställdes inkomst. Det kan få stora negativa konsekvenser i framtiden då den anställde förlorar pengar till sin framtida pension, föräldrarpenning, sjukpenning med mera. Dessutom är det olagligt att jobba "svart" och den anställde riskerar böter eller fängelse. Den anställde och arbetsgivaren begår ett skattebrott om de uppsåtligen (medvetet) lämnar en oriktig uppgift till myndighet eller underlåter att till myndighet lämna deklaration, kontrolluppgift eller annan föreskriven uppgift och därigenom ger upphov till fara för att skatt undandras det allmänna eller felaktigt tillgodoräknas eller återbetalas till honom själv eller annan, 2§ SBL. Om en person jobbar och betalar skatt på sin inkomst bör denne inte ha begått något skattebrott, då personen redovisar allt korrekt till myndigheterna.

Slutsats

Om en person jobbar svart betalar denne ingen skatt och arbetsgivaren betalar ingen arbetsgivaravgift, vilket är olagligt 2§ SBL, såvida det inte finns några särskilda omständigheter som tyder på annat. Det bör innebära att en person som deklarerar sin inkomst och betalar skatt inte jobbar svart och begår därmed inget skattebrott.

Du får gärna höra av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare