Olagligt att gå in i övergivet hus?

Hej!. Jag har en lite fundering kring vad för lagar och regler som gäller sånt som är övergivet. Exempel: Jag vet om ett hus som står övergivet och att döma av skicket på huset så har det stått öde i flera decennier, och jag frågar folk dom bor i trakten om huset och dom säger att det stått öde sen 30-talet. Är det då ett lagbrott att gå in i byggnaden?. Och vad säger lagen i ett sånt läge om att man tar tillvara på något man hittar i huset (antigen för eget bruk, eller för att skänka till museum).

Lawline svarar

Hej! Trots att huset enligt din fråga är övergivet finns det fortfarande någon som äger huset och det som finns där inne. Du behöver då dennes tillstånd för att gå in i huset. Om du inte fått tillstånd är det brottsligt att gå in i huset, oavsett om någon bor där eller om det är övergivet. Den enda skillnaden är att den som går in i ett hus där någon bor döms för hemfridsbrott (Brottsbalken 4:6 § 1 stycket) medan den som går in i en obebodd fastighet istället döms för olaga intrång (Brottsbalken 4:6 § 2 stycket). Straffet för båda brotten är böter. Brottsbalken hittar du https://lagen.nu/1962:700. Värt att notera är att ett hus kan räknas som en bostad även om ingen bor där just nu. Om man bryter sig in i en sommarstuga kan det alltså räknas som hemfridsbrott.

Om du tar något du hittar i huset begår du stöld (Brottsbalken 8:1 §). Trots att huset är övergivet bör nämligen ägaren fortfarande anses ha besittning till sakerna i huset då det normalt klart framgår att saker inuti ett hus tillhör ägaren. Att du ska skänka sakerna till ett museum förändrar inte bedömningen.

Om man hittar övergivna saker( t ex en plånbok) på stan har man enligt lagen om hittegods en skyldighet att utan oskäligt dröjsmål anmäla fyndet till ägaren eller polisen (om man inte vet vem ägaren är). Gör man inte detta kan man dömas för fyndförseelse (Brottsbalken 10:8 §).

Jag hoppas att du fått svar på dina frågor. Mvh,

Ronja KleiserRådgivare