Olagligt att fotografera i en skola?

Hej! Är det olagligt att spela in någon i skola, alternativt ta ett foto på någon utan personens tillstånd? Jag vet att det t.ex är olagligt att sedan lägga ut detta på internet utan personens tillstånd men jag har alltid undrat om det faktiskt är olagligt att spela in/ta fotot. Tänk också på att inspelningen eller tagandet av fotot händer på skolans område. Ifall skolans policy säger att man inte ska spela in eller ta foton på elever utan tillstånd, är det då olagligt eller bara oetiskt och mot skolans policy som inte leder till något...?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som huvudregel är det enligt svensk rätt inte olagligt att ta kort på/filma en person utan dennes tillåtelse. Det viktiga undantaget till detta är förbudet i brottsbalken 4 kap. 6 a § mot kränkande fotografering (se https://lagen.nu/1962:700#K4P6a) som infördes den 1 juli 2013.  Enligt den bestämmelsen är det inte tillåtet att utan samtycke och i hemlighet fotografera (eller filma) någon som befinner sig inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller ett annat liknande utrymme. Det är alltså bara olagligt att fotografera någon som befinner sig på dessa uppräknade platser. I en skolmiljö är det således inte tillåtet att (i hemlighet) fotografera någon som befinner sig på en toalett, i ett omklädningsrum, en dusch, bastu eller liknande områden. På andra platser, exempelvis ute på skolgården eller i korridorer, är det dock tillåtet att fotografera vem som helst. Om skolan har ett generellt policyförbud mot fotografering utan tillåtelse även på dessa platser är det alltså, som du säger, enbart oetiskt att bryta mot detta. Exakt vilka konsekvenser det kan få att bryta mot policyn är svårt att uttala sig om generellt. (Rent allmänt är det väl bra att försöka hålla sig till skolans regler och inte fotografera hejvilt utan tillåtelse även då det inte är olagligt att göra det.)

Vad gäller själva spridningen av fotografier är det som huvudregel tillåtet att lägga upp bilder/filmer på nätet, oavsett om man har den fotograferades tillstånd eller inte. Det kan dock i vissa fall vara förbjudet att lägga upp bilder, exempelvis om det innebär en kränkning av den personliga integriteten enligt personuppgiftslagen (se https://lagen.nu/1998:204#P5aS2) eller utgör förtal enligt brottsbalken (se https://lagen.nu/1962:700#K5P1S1). Men något mer generellt förbud finns inte, bestämmelsen om kränkande fotografering omfattar bara själva fotograferingen, inte spridningen av bilder.

Hör gärna av dig om du undrar över något mer!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare