FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott28/04/2015

Olaglig vistelse på spårområde

Hejsan.

i lördags var jag ute med kompisarna troligen blev jag drogad då jag har en minnes lucka mellan 00:40 och 03:50.

Under denna tid han jag åka ifrån stockholm södra, hoppa av på stockholm central, där min kompis ringde mig 01:19 och jag lät inte så full enligt honom. jag frågade också när mitt tåg skulle gå och han hade svarat ca 9 minuter, för han hade sätt mitt tåg när han åkte hem.(han bor i huddinge vilket blir en annan tåg linje)

De som följer är att jag vaknar upp ca 03:40 i karlberg och innan blicken hinner återfås och jag förstår vart jag är är klockan 03:50. nästa tåg som går ifrån perrongen är märsta som går 05:12. så jag som troligen sovit där fryser och väljer att gå in ifrån perrongen och märker att dörrarna är låsta.

hissen är avstängd så enda sättet att at mig där ifrån är genom att beträda spåren (vilket är farligt när man är lite full fortfarande och troligen ottillåtet)

jag börjar gå åt ena hållet och ta mitt upp för berget där men lyckas inte ta mig över staketet då ser jag åt andra hållet och märker att på andra sidan alla dessa spår år en bilväg och staketet är lägre, samt att jag hittar en grind som var dåligt lås. lyckas ta mig ut och hitta en taxi som kör hem mig.

Min fråga nu är bara. borde jag få skadestånd för detta då jag var tvungen att beträda spår för att ta mig därifrån?

vart vänder jag mig om jag vill göra en stämning mot SL?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Nej du kommer inte kunna inleda någon process mot SL, då du själv begått en brottslig handling genom att beträda spårområdet. Det är olagligt att vistas där enligt 9 kap. 1§ Järnvägslagen: "Utan infrastrukturförvaltarens eller ett järnvägsföretags tillstånd får inte någon beträda spårområdet för järnväg utom på platser där det klart framgår att allmänheten har tillträde."

Detta förbud är belagt med penningböter, dvs. att du kan dömas till att betala böter för att du beträtt spåren utan tillåtelse. Detta enligt 10 kap. 4 § Järnvägslagen "Den som bryter mot förbudet i 9 kap 1§ döms till penningböter."

Det går alltså inte att få skadestånd för en handling som är brottslig.

Om du vill anmäla att du eventuellt blivit drogad tar du kontakt med polisen.

Mvh,

Elin GustafssonRådgivare