Olaga hot i digital form

Jag undrar om jag får ett sms som innehåller kräkningar samt hot. Är det då näthat eller bara hot?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Om du får ett sms som innehåller hot så kan det röra sig om brottet olaga hot, som beskrivs i Brottsbalken 4:5. Brottsbalken hittar du https://lagen.nu/1962:700. För att det ska vara ett olaga hot i lagens mening krävs att någon har hotat dig med brottslig gärning på ett sätt som kan framkalla allvarlig fruktan för din egen eller annans säkerhet till person eller egendom. Ett sådant hot kan ske i verkliga livet, på internet, via sms eller på något annat sätt. Att hotet sker via sms gör alltså inte per automatik att det blir något annat brott än om hotet skulle ha skett ansikte mot ansikte. Det finns i dagsläget ingen straffrättslig bestämmelse om just näthat, utan brott som exempelvis hot som sker på nätet eller via telefon får sorteras in under de ”vanliga” reglerna.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare