Olaga hot alt. ofredande

Hej! Min granne hoppar på mig i trapphuset med verbala tillmälen. Jag har två gånger gjort polisanmälan då jag blivit fysiskt hotad av hennes man och hon själv sagt " jag svarar inte för mina handlingar". Saken är den att detta sker helt oprovocerat från min sida. Jag har förhållit mig passiv vid alla tillfällen och inte gått i svaromål. Hon har även verbalt attackerat min man vid ett flertal tillfällen. Hon har via hyresvärden fått klagomål då hon inte kan sköta sin rökning på ett bra sätt. Detta tror jag är orsaken till påhoppen. Vad har jag för rätt? Vänligen Sara

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss med din fråga!

Beroende på vad de har sagt skulle det eventuellt kunna falla in under brottet olaga hot, se 4 kap. 5 § brottsbalken https://lagen.nu/1962:700. För att denna bestämmelse skall kunna aktualiseras krävs att uttalandena från personerna i fråga på något sätt frambringat en "allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom". Om Du uppfattat mannens hotelser som allvarliga och om Du har känt, eller fortfarande känner, en rädsla för hotelsernas realiserande, så är detta absolut att ta på allvar.  Eventuellt skulle detta även kunna betraktas som ett ofredande, se 4 kap. 7 § brottsbalken. Min rekommendation är då att Du bör göra ännu en polisanmälan!

Vidare tycker jag att Du bör tala med din hyresvärd angående detta. Berätta att det är ett återkommande problem och att Du känner ett obehag över hela situationen. Det kanske finns fler personer som har blivit utsatta för samma sak.

Hoppas svaret var dig till hjälp! Om Du har några fler funderingar får Du gärna återkomma. Jag nås bäst via email: Anes.sabic@lawline.se.

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare