Olaga hot, allvarligt menat eller inte?

Är det olaga hot att be någon dra åt helvete och sedan säga "kan du inte det själv så hjälper jag dig" ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Olaga hot innebär att någon lyfter vapen mot annan eller hotar med brottslig gärning, på ett sådant sätt att det är meningen att den hotade ska känna allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom (4 kap 5 § BrB).

Jag tolkar din fråga som att du undrar över hotet.

Först och främst är bestämmelsen tänkt att skydda angrepp på personers känsla av trygghet.

Hot om brottslig gärning innebär att den som utsätts för hotet uppfattar ett påstående som att ett brott kommer utföras om den utsatte inte gör på ett visst sätt. Det innebär inte bara direkta hot, utan även så kallade "förtäckta" hot som till exempel "Jag vet var du bor".

Det är inget krav att hotet faktiskt ska vara farligt. Den som hotar men ändå inte tänkt att fullfölja hotet kan hållas ansvarig.

Hur den hotade uppfattar hotet spelar roll för om brott har begåtts. Om den hotade till exempel inte blir rädd eller inte tror att hotet är allvarligt menat känner inte den hotade "allvarlig fruktan för egen säkerhet" och därför har inget brott begåtts.

Sammanfattningsvis innebär det att det som är viktigt är hur den hotade uppfattar hotet och situationen. Känner den hotade fruktan för liv eller hälsa kan det vara olaga hot.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare