Okontaktbar chef

Jag jobbar på en leveransoperatör och jag fick tjänsten av en bemannings företag. Vid fordonsskador är chauffören skyldig leveransoperatören beroende på skadans allvar. Varje dag när man lånar bilen så skriver man under på ett papper att man har fått låna fordonet på ett visst läge, och man skriver under samma papper att man lämnat tillbaka fordonet på samma läge, vid skador ordnas en skadeanmälan. Skadeavdraget skiljer sig kraftigt på lönespecifikation jämfört med vad man skriver under på varje pass. Chefen på bemanningsföretaget ignorerar mina funderingar totallt!

Lawline svarar

Hejsan,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är märkligt att en chef agerar på det sättet, dock kan det föreligga omständigheter som vi inte vet om som medför att chefens möjlighet att kontakta är begränsad. Vad gäller chefens ansvar för att besvara på en arbetstagares bemötande är inte detta lagstiftat, utan det anses ligga inom en arbetsgivares arbetsledningsrätt att meddela och ensidigt bestämma föreskrifter som gäller på den aktuella arbetsplatsen.

Mitt tips till hur du ska gå tillväga är att i första hand försöka ta kontakt med en annan företagsledande ställning som antingen själv har möjlighet till att hjälpa dig eller om denne lättare kan ta kontakt med den aktuella chefen. I andra hand om du är medlem i en arbetstagarorganisation rekommenderar jag dig starkt att kontakta dem och se vad som gäller och huruvida de kan driva ärendet framåt.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, vid fler funderingar är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Victoria NajafiRådgivare