Oklart upplägg av testamente

Hej, min äldsta dotters pappa( 70 år) är sambo och han äger två fastigheter tillsammans med sin sambo. Det finns både halvsyskon och sambons barn som arvtagare.

Pappan och sambon har nu skrivit ett testamente som innebär att barnen till den som först går bort bara kan begära ut sin laglott och att andra halvan av deras arv är kvar hos den efterlevande.

När den personen sedan går bort får dennes barnen hela arvet.

Kan man göra så rent juridiskt? Vad kan min dotter göra om hon hamnar i det läget att hennes pappa går bort först?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag har förstått dig rätt så innebär upplägget att om din dotters pappa går bort först så får din dotter ut sin laglott, och resten går till pappans sambo. När sambon sedan går bort så får hennes barn allt. Med andra ord är det ekonomiskt mest fördelaktigt för den vars förälder går bort sist.

Jag ser egentligen inget problem med det rent juridiskt, eftersom barnen får ut sin laglott. Utöver laglotten får föräldrar testamentera bort sina tillgångar bäst de vill. Däremot har jag svårt att se logiken i det hela. När man beslutar hur ens tillgångar ska fördelas när man går bort brukar man vara mån om att en viss eller vissa personer ska få pengarna. I ditt fall går pengarna till den efterlevandes barn, oavsett vem av dem den efterlevande är.

Det enda råd jag kan ge är att din dotter försöker förklara för pappan vilka konsekvenser det här upplägget får för henne, möjligen har han inte förstått att det blir ett "lotteri" om vems barn som får mest pengar.

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare