Okej att begära tvångsförsäljning av samägd fastighet?

Samägd fastighet. Jag är delägare till 50% i en fastighet. Vi är 5 delägare. Tingsrätten har beslutat att försäljning ska ske på offentlig auktion. Vi har ett avtal där det framgår att jag har rätt att hyra ut fastigheten. Det framgår även att "Ändringar i fastigheten och dess användning skall beslutas i enighet mellan ägarna". Någon enighet finns inte. Diskussion har inte heller förts. Det har beslutats bakom min rygg. Mot bakgrund av detta: Går det att stoppa försäljningen genom att begära det hos tingsrätten? Eller på annat sätt. Det här har inte gått rätt till.

Lawline svarar

Hej!

Enligt 6 § samäganderättslagen har delägare i samägd egendom rätt att hos tingsrätt begära tvångsförsäljning av egendomen. Det går dock att delägarna emellan avtala bort rätten till tvångsförsäljning. Min tolkning av det citat om enighet delägarna emellan är dock att det inte framgår att enigheten ska avse försäljning, utan avser förvaltningsåtgärder. Om denna tolkning är rätt finns det inte någon möjlighet för dig att stoppa försäljningen. Jag kan dock inte med full säkerhet säga att det är så avtalsvillkoret ska tolkas, så om du ändå vill försöka att stoppa tvångsförsäljningen med hänvisning till avtalsvillkoret så bör du överklaga tingsrättens dom. Överklagandet ska ske skriftligen till tingsrätten, inom tre veckor från att domen meddelades, 50:1 rättegångsbalken.

Samäganderättslagen hittar du https://lagen.nu/1904:48_s.1
Rättegångsbalken hittar du https://lagen.nu/1942:740#K50

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare