Ogiltigt testamente?

Hej! Min svärfar har nyligen gått bort. 4 år innan han gick bort fick han en kraftig stroke vilket gjorde att han inte kunde tala eller skriva. Han kunde heller inte svara eller på annat sätt kommunicera ja eller nej. Jag försökte få honom att hålla en hand för tex ja men han förstod inte ja och nej. Vissa saker var helt borta ur hans minne. Så det var chockartat för min hustru när hon fick reda på att det fanns ett testamente till förmån för hans nya fru. Testamentet var påskrivet av min svärfar som inte kunde skriva. Det känns som rena rama bedrägeriet av min svärfars nya hustru. Kan detta testamente verkligen vara giltigt?

Mvh

Göran

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline! Den situation du beskrivit ovan ger upphov till en mängd olika komplicerade delfrågor. Jag ska i tur och ordning kortfattat försöka beskriva de omständigheter du bör beakta om du vill vända dig till en domstol.

För att ett testamente ska vara giltigt krävs att ett antal krav är uppfyllda. Det första du kan göra är att kontrollera att testamentet är bevittnat och undertecknat av två vittnen (jfr 10:1 Ärvdabalken). Annars är det ogiltigt. Notera också att det ställs vissa krav på vilka som får vara vittnen (jfr 10:4 Ärvdabalken) exempelvis får inte den nya frun vara vittne.

Det finns ett undantag till kravet på vittnen och det är upprättande av s.k. nödtestamente - se 10:3 Ärvdabalken. Ett skriftligt testamente utan vittnesattest får komma till användning endast om testator är på grund av sjukdom eller annat nödfall hindrad att upprätta ett formenligt testamente. Man har särskilt tänkt på det fallet att en svårt sjuk person önskar göra testamente och förhållandena är sådana att det för omgivningen skulle framstå som inhumant att fordra den ordinära formens iakttagande eller att tiden ej medger detta. I aktuellt fall blir bedömningen av om nöd förelaget ganska svår för mig att göra givet vissa brister i uppgifter du lämnat, bland annat framgår inte när testamentet blivit upprättat. Förmodligen rör det sig dock inte om ett nödtestamente. Under alla förhållanden är ett nödtestamente ogiltigt om testator sedermera under tre månader varit i tillfälle att i vanlig ordning förordna om sin kvarlåtenskap.

Förutsatt att kravet på vittnen är uppfyllda (alternativt det väldigt osannolika fallet att det rör sig om ett nödtestamente) kan det förhållandet få betydelse att du uppgett att din svärfar inte kunde skriva på egen hand. Testamente skall – med de undantag som följer av 10:3 – upprättas skriftligen, dvs. förordnandet skall innefattas i en handling som av testator underskrivs. Detta följer av 10:1 Ärvabalken. Huruvida handlingens text är skriven för hand eller med maskin, huruvida den är avfattad och nedskriven av testator själv, av ett testamentsvittne eller av någon annan, är likgiltigt. Det väsentliga är alltså att underskriften gjorts skriftligen av testator själv.

ÄB har ej särskilda regler angående testamentets undertecknande i fall då testator ej är skrivkunnig eller av annan anledning, t.ex. svår sjukdom, är oförmögen att själv teckna sitt namn. Kravet på testators underskrift är dock att anse som uppfyllt, om handlingen undertecknats med bomärke eller "med hand på penna". Skulle i något enstaka fall på grund av sjukdom eller lyte även sådana former för undertecknandet vara uteslutna, kan saken ordnas genom att testator låter någon skriva hans namn. Med hänsyn till stadgandet att underskriften skall tecknas eller vidkännas i testamentsvittnenas samtidiga närvaro är det är inte helt lätt att komma runt kravet på testators egenhändiga underskrift. I rättspraxis finns exempel på fall där bl.a. testators hand skakat så kraftigt att han bad ett utav vittnena att skriva hans namn åt honom. Detta godtogs av Högsta Domstolen. Alltså är det inte omöjligt att testamentet kan vara giltigt trots att din svärfar inte kunnat skriva på egen hand. Detta förutsätter dock, vilket också framgår nedan, att han haft förmåga och på grundval av egen vilja bett någon annan att upprätta och underskriva testamentet.

Ett testamente som varit föremål för förfalskning uppfyller inte formkraven enligt ÄB 10:1. Ett testamente kan vara förfalskat genom att någon annan än testator underskrivit testamentshandlingen utan testators vilja. Den som vill klandra ett testamente kan vända sig till domstol och få det ogiltigförklarat. Även om ingen direkt "regelrätt" förfalskning skett kan testamentet klandras, till exempel på grund av att testator inte haft förmåga att förmedla sin vilja. De grunder som godtas för att ett testamente ska ogiltigförklaras framgår av 13:1-3 §§ Ärvdabalken. Ett testamente kan klandras 1. På grund av att de formkrav som beskrivits ovan inte iakttagits 2. På grund av att testamentet upprättats under påverkan av psykisk störning eller 3. Då någon, på ett otillbörligt sätt, på något sätt förmått testator att upprätta testamentet. Vad om är viktigt att komma ihåg är att testamentstagaren i princip har bevisbördan för att testamentet är upprättat i laga form, men att förekomsten av en vittnesmening, vari testamentsvittnena intygar att testator egenhändigt undertecknat handlingen, får den effekten att arvingarna eller annan har att göra sannolikt att föreskriven form inte iakttagits. Med andra ord är det i aktuellt fall förmodligen du och din fru som måste göra sannolikt att testamentet inte kommit till på rätt sätt.

Då var och en de beskrivna delfrågorna ovan kräver mer ingående överväganden än vad jag kan genomföra inom ramen för gratis rådgivning, rekommenderar jag stark att ni vänder er till mer erfarna, specialiserade jurister inom arvsrätt. Lawline samarbetar med ett antal sådana kvalificerade och specialiserade jurister, varav i aktuellt fall särskilt Familjens Jurist kan nämnas. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Lawline RådgivareRådgivare