FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/09/2017

Ogiltighet av avtal, mäklaravtal m.m.

Hej Jag undrar om i ett mäklareavtal gällande försäljning av en objekt på avtalet står mitt namn och mitt personnummer som säljare istället bolagets namn och organisation nummer som säljare och objekten som säljes äggs av mitt kommanditbolag och jag står som komplementär i bolaget då är min fråga i ett sådan fall kan man åberopa detta i rätten och ogiltigförklara avtalet om man önskar så ?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Det är endast den som är rätt ägare till en viss egendom som kan avhända sig eller överlåta egendomen till annan. Om din egendom överlåtits utan din tillåtelse eller fullmakt, kan avtalet ogiltigförklaras på den grunden. Det är du som måste skriva under köpehandlingen (se 4 kap. 1 § jordabalken) och inte mäklaren för att överlåtelsen ska gälla. Mäklaren kan däremot ha ett så kallat förmedlingsuppdrag, dvs. mäklaren lägger upp objekten i sitt namn - men åt din räkning - och då behöver du inte oroa dig. Ta kontakt med mäklarbolaget och kommunicera så ska det nog gå bra, annars kan du ringa oss på 08-533 300 04 (Mån-fre 10-16) så kan vi assistera dig vidare.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare