Ogiltigförklara testamente på grund av demens?

Kan man ogiltig förklara ett testamente på grund av demens?

Måste ha hemhjälp flera gånger per dag, slarvar bort saker beskyller nyinflyttade tagit saker, grannar tagit möbler och polisanmält detta.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av hur din fråga är ställd så kan jag inte avgöra om det är ditt testamente eller annans. Jag har i första hand utgått från att det är du som är testamentsgivare. Som huvudregel kan ett testamente återkallas genom att den som skrivit testamentet (testamentsgivare) river sönder originalet (10 kap 5 § Ärvdabalken, ÄB). Ett testamente är bara giltigt om testamentsgivaren vill det. Det räcker inte att enbart riva sönder utan personen måste vara klar i huvudet och tydligt kunna visa att det är det som hen vill.

Det finns vidare särskilda bestämmelser för när en person handlar under psykisk störning (13 kap ÄB). Dessa ogiltighetsregler kan aktualiseras även för återkallelse av testamente. Ett exempel är när någon återkallar ett testamente under psykisk störning eller under inflytande av otillbörlig påverkan. Om testamentsgivaren har givit uttryck för att det är hens vilja, så är det den som påstår att återkallelsen är ogiltig som ska styrka det.

Ifall din fråga var ställd som så att det är någon annans testamente så kan testamentet ogiltigförklaras om det upprättades under påverkan av psykisk störning (13 kap 2 § ÄB). Men om testamentet upprättades utan påverkan av demens så är testamentet giltigt och ett uttryck för testamentsgivarens vilja.

För fler frågor är du välkommen att ringa vår telefonrådgivning på 08-533 300 04

vänligen

Therese AxénRådgivare