Ogiltig uppsägning från arbetsgivare?

Hej!

Jag är tillsvidareanställda på ett bilföretag. Jag har arbetat heltid där sedan september 2017. Sedan januari 2018 har det ej funnits tid att ens ta en lunch. Men nu i slutet av april så jag STOPP. Den 30/4 så meddelade jag att jag ej orkar köra och blir hemma sjuk i en vecka.

Ska besöka läkare den 4/5 skrev jag till chef.

Igår kom uppsägning pga arbetsbrist.

Eller hur?

Vad göra..

Tack snälla för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Såsom jag har tolkat din fråga så känns det som att du främst undrar om du har blivit uppsagd på ett felaktigt sätt. Om jag tolkat din fråga fel, eller om du har någon annan fråga så är det bara att skicka in den!

Tillämpligt lagrum

Lag om anställningsskydd (LAS).

Vad gäller?

För att en arbetsgivare ska kunna säga upp en anställd krävs att saklig grund föreligger, vilket framkommer av 7 § första stycket LAS. Saklig grund handlar antingen om arbetsbrist eller personliga skäl och av din fråga så ligger arbetsbrist närmast till hands att utreda. Saklig grund föreligger inte om arbetsgivaren inte har gjort en omplaceringsutredning där hen tagit ställning till om det varit möjligt för dig att istället få en annan tjänst. Om din arbetsgivare inte gjort detta så är alltså din uppsägning ogiltig.

Jag råder dig att i första hand kontakta ditt fack om du är medlem där. I andra hand kan du vända dig till domstol och yrka på att denne ska förklara din uppsägning ogiltig, enligt 34 § LAS.

Slutsats

Kontakta ditt fack (om du är medlem där) samt din arbetsgivare att du tänker yrka på att uppsägningen är ogiltig. Du måste nämligen underrätta din arbetsgivare om detta senast två veckor efter din uppsägning. För att "två-veckorsregeln" ska gälla måste du emellertid fått information om den från din arbetsgivare. Om du inte fått det har du istället en månad på dig efter din uppsägning att underrätta din arbetsgivare om att du kommer yrka att din uppsägning varit ogiltig, vilket framgår av 40 § LAS.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Önskar dig allt gott!

Med vänlig hälsning,

Joakim HassiniRådgivare