Ogiltig avtal under falska löften / vilseledande

Hej! Är ett avtal/överenskommelse ogiltig om den ena parten blev lurad att gå med under falska löften och villkor?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudprincipen inom avtalsrätt är det s.k. löftesprincipen som innebär att ett avtal är bindande och ska hållas i det fall båda avtalsparterna haft en partsvilja. (1 § AvtL). Däremot kan ett avtal ogiltigförklaras med stöd av 3 kap. avtalslagen. För att ett avtal ska ogiltigförklaras krävs det att medkontrahenten har varit i ond tro samt att ett svikligt förledande ska stå i samband med framkallande av avtalet (30 § AvtL). Enkelt sagt ska man utgå ifrån hur situationen hade sett ut om det inte hade förekommit något förledande och om partsvilja hade funnits även då. motparten ska alltså haft för syfte att vilseleda. Detta är något som motparten bär bördan för. Det är motparten som ska bevisa att hen inte haft till syfte att lura dig.

Om det står klart att avtalet har grundats på falska och vilseledande villkor, kan avtalet ogiltigförklaras.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Doorsa SalehyRådgivare