Ofredande via mail samt förtal

Min syster får osanna mail från sin sons fd. sambo. Hon kan skriva att hon uppfostrat två (sina söner) missbrukare. Otaliga mail med anklagelser och osanningar ang. sönerna. Sonen har två barn med f.d sambon. Han har hand om barnen mer än henne och talar osanningar om honom. Häromdagen vid en fotbollsmatch som min syster var på med sin son för att se barnbarnet spela kom fd, sambon fram till min syster och skrek inför barnen att hon hatade henne. Hon anklagar barnens far för att supa vilket inte är sant, däremot har hon själv haft problem med spriten och åkt fast för rattfylla med mycket hög promillehalt i blodet. Min syster orkar inte med dessa otaliga mail med anklagelser. Vad kan hon göra? Anmäla?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga !

Brott som det kan vara fråga om i detta fall regleras i Brottsbalken, som du hittar https://lagen.nu/1962:700.

Utifrån vad du berättar är det möjligt att din syster kan ha varit utsatt för ofredande, Brottsbalken 4:7, eller förtal, Brottsbalken 5:1.

Ofredande innebär att någon antingen blir handgripligen antastad (till exempel knuffad, spottad på), störd av oljud, skottlossning eller stenkastning eller genom annat hänsynslöst beteende ofredad. ’Annat hänsynslöst beteende’ kan till exempel vara upprepade, oönskade kontakter via mail eller telefon. För att mailkontakter ska anses nå upp till ett ofredande krävs dock enligt förarbeten att dessa måste utgöra en ’kännbar fridskränkning’, till exempel genom att de innehåller mycket kränkande innehåll. För att dömas för ofredande måste personen på något sätt känna till eller förstå att personen den kontaktade kände sig ofredad. Din syster bör därför påtala (om hon inte redan har gjort det) för sin sons före detta sambo att hon inte önskar en upprepad kontakt via mail och att hon känner sig ofredad av mailen och dess innehåll. Viss kontakt kan ju dock i situationen vara befogad, i och med att personerna delar en relation med barnbarnen. Om mailen du beskriver är väldigt många till antalet och med kränkande innehåll är det möjligt att din syster har varit utsatt för ett ofredande genom hänsynslöst beteende.

Den andra möjligheten är att din syster har varit utsatt för ett förtal då det förekommer osanna anklagelser. Förtal innebär att någon utpekar en annan person som 'brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning'. Anklagelser om att någon är missbrukare, eller har uppfostrat sina barn till missbrukare, skulle kunna vara att utpeka denna som klandervärd. För att kunna dömas för förtal krävs det dock att utpekandet eller uppgiftslämnandet sker på ett sätt så att fler personer kan ta del av det. Att enbart skicka dessa anklagelser till personen det handlar om via mail kan därför inte anses vara ett förtal. Situationen vid fotbollsplanen når förmodligen inte heller upp till ett förtal, då det inte handlade om anklagelser gentemot din syster, utan snarare om före detta sambons känslor för din syster. Det är därför tveksamt om det rör sig om förtal i det här fallet.

Om din syster tydligt har påpekat för sonens före detta sambo att mailkontakten är oönskad och hon känner sig ofredad, och kontakten och anklagelserna fortsätter är det möjligt att hon utsätts för ett ofredande. Hon kan anmäla detta till polisen som då kan inleda en förundersökning om brott. Viktigt att tänka på är att spara mailen och andra dokument av ofredandet som kan användas som bevis.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare