Ofredande m.m. från granne och åtgärder att vidta

Hej, jag har problem med min granne, det är något psykiskt fel med honom. Har har fått för sig att han vill att jag och mina inneboende måste bort. Han förolämpar oss varje gång vi går förbi honom och har börjat spotta mot oss. Senaste tillfället så stod han vid vår grind och skakade på det aggressivt och kallade oss fula glåbord Jag har barn som bor med mig och även dem säger han fula ord till. Nu är de rädda för att gå ut eller gå till skolan. Vi bor i bostadsrätt i radhus så delar vägg med denna man och hans familj. Han har också en massa små barn som han inte behandlar särskilt bra. Han brukar banka mot vår vägg och sedan ringer han störningsjouren och säger att vi för en massa oväsen när vi redan gått och lagt oss. Nyligen försvann våra utemöbler från vår gård och samma dag som de var borta så gick han och skrattade rakt upp i ansiktet på oss. Jag har polisanmält honom och pratat med vår förening. I samband med polisanmälan så märkte jag även att han har skyddade personuppgifter, alltså jag vet inte ens vad denna man heter. Han verkar ju vara en komplett psykopat. Jag börjar tro att han har skyddade personuppgifter för att han va någon brottsling som nu skyddas av polisen. Finns det något jag kan göra?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag är ledsen att höra att du och din familj befinner er i en så jobbig situation. Jag kommer att börja med att gå igenom vilka brott er granne har/troligtvis har gjort sig skyldig till. Därefter kommer jag att gå igenom vilka åtgärder ni kan vidta.

Brotten som er granne verkar ha gjort sig skyldig till

Genom att förolämpa er, skrika glåpord, banka i väggar, skaka i grindar, spotta mot er och ringa störningsjouren på er när ni har gått och lagt er så har er granne gjort sig skyldig till ofredande. Detta eftersom ofredande bl.a. aktualiseras vid fysisk antastning (spottandet) och annat hänsynslöst agerande (övriga händelser), såvida handlingarna är ämnade att kränka dig och/eller dina barns frid på ett kännbart sätt, vilket uppenbart är fallet (4 kap. 7 § brottsbalken). Sammantaget kan i vart fall några av händelserna du beskrivit klassas som sådant som kan läggas till grund för ofredande och det är ju uppenbart att er granne ämnat att kränka dig och dina barns frid på ett kännbart sätt. Alltså har er granne gjort sig skyldig till ofredande.

Ifall det faktiskt är så att det var er granne som stal era utemöbler så kan han dömas för stöld, förutsatt att er granne hade uppsåt att tillägna sig utemöblerna, dvs exempelvis behålla eller sälja möblerna (8 kap. 1 § brottsbalken). Om er granne inte hade tillägnelseuppsåt kan han istället dömas för egenmäktigt förfarande (8 kap. 8 § brottsbalken). Det kan dock givetvis vara svårt att bevisa att det var er granne som tog utemöblerna.

Åtgärder att vidta

Du kan som sagt göra en polisanmälan mot er granne för de brotten som han har begått, vilket du ju redan har gjort. Vidare kan han tänkas bli utesluten ur er bostadsrättsförening om han brutit mot era stadgar genom sitt beteende (2 kap. 11 § bostadsrättslagen) och huruvida han ska uteslutas beslutas av föreningsstämman (2 kap. 14 § bostadsrättslagen). När det kommer till hans dolda personuppgifter finns det dock tyvärr ingenting du kan göra för att få reda på dem.

Hoppas att detta svar har varit till hjälp och att er situation blir bättre!

Tim AxellRådgivare