Ofredande hälla alkohol över någon

Hej. Jag undrar om om det är lagligt att hälla alkohol på en annan människa? Vad kan konsekvenserna bli om man gör det på en offentlig plats så som i en skolans lokaler? Är det någon skillnad om det sker på studentpuben? Om pubägarna och ansvariga godkänner sådant beteende, kan det ändå få legala konsekvenser? Bara för att det är tradition betyder väl inte det folk skall behöva acceptera att alkohol hälls över en utan förvarning?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Att hälla alkohol (eller någon annan vätska) över någon utan dennes samtycke kan utgöra Ofredande enligt Brottsbalken 4:7. Om det i samband med detta uppkommer skada på exempelvis kläder kan detta utgöra skadegörelse, Brottsbalken 12:1 (eller pga värdet av den skadade egendomen, åverkan, Brottsbalken 12:2).

Om det föreligger samtycke från den som blir utsatt för gärningen kan det föreligga ansvarsfrihet. I sådana fall krävs att samtycke lämnats frivilligt, innan gärningen begicks. Samtycke kan endast lämnas av den personen som senare kommer att bli utsatt för gärningen (krogägares samtycke är således irrelevant, se dock vad jag skriver om att befinna sig på en viss plats där något kan förväntas ske). Samtycke måste nödvändigtvis inte lämnas uttryckligen. Om en person befinner sig på en plats där denne vet att det finns en risk att bli nedstänkt (exempelvis ett studentflak eller en studentnation under champangegalopp) kan det anses att samtycke föreligger på den grund att personen befinner sig på platsen. Var gränsen till detta ska dras är däremot svårt.

Gällande tradition så borde detta inte påverka bedömningen så länge samtycke inte föreligger.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare