Obligatorisk ansökningskostnad vid skilsmässa

Finns det något sätt att få ekonomisk hjälp med tingsrättens kostnad på 900:- vid skilsmässa?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga undrar du om det finns ekonomisk hjälp att få avseende ansökningskostnaden för skilsmässa till tingsrätten på 900 kronor. Tyvärr har jag inte hört talas om att det går att söka om sådan hjälp någonstans, utan den avgiften får makarna stå för själva. Kostnaden är obligatorisk och tingsrätten påbörjar inte handläggningen av ansökan för ens avgiften är betalt. Utöver denna kostnad för ansökan hos tingsrätten finns det dock inga ytterligare obligatoriska kostnader. Vill du hålla nere kostnaderna råder jag dig att läsa på så mycket som möjligt om det praktiska på nätet för att slippa ta hjälp av advokat, eftersom det tyvärr brukar bli dyrt. Du är självklart välkommen att vända dig till oss på Lawline och ställa gratis frågor här på vår hemsida om det dyker upp frågetecken kring skilsmässan längst vägen.

Ha en trevlig dag och lycka till.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare