FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt15/11/2023

Objektiva- och subjektiva rekvisit

Vad betyder subjektiva- och objektiva rekvisit?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att det ska vara fråga om ett brott kävs att både de objektiva och subjektiva rekvisiten i bestämmelsen är uppfyllda.

Objektiva rekvisit:

De objektiva rekvisiten fokuserar på de konkreta handlingarna och omständigheterna. Inom straffrätten används begreppet för att beskriva de delar av bestämmelsen som beskriver vad som har hänt i en given situation. Till exempel, för att en person ska kunna dömas för misshandel krävs till en början att han har slagit en annan person.

Subjektiva rekvisit:

De subjektiva rekvisiten handlar om hur gärningsmannen, som har utfört en gärning, har uppfattat den. Här undersöker man vilket syfte gärningsmannen hade när han begick gärningen – om det var med var med uppsåt eller oaktsamhet. Dessa rekvisit brukar inte alltid inkluderas i varje bestämmelse, men som huvudregel krävs att något av dem är uppfyllda för att kunna döma personen till ansvar.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare