Nyttjanderätt i fastighet genom testamente

Hej,

I det testamente min mamma ska skriva kommer det stå att hennes enskilda egendom ska tillfalla min bror och mig. Det hon vill inkludera i samma testamente är att hennes man och vår pappa ska få begränsad besittningsrätt. Det ska vara en begränsad besittningsrätt som sträcker sig över två veckor per år, där min pappa har rätt att utnyttja huset två veckor på sommaren. Kan en sådan paragraf inkluderas i ett testamente?

Tacksam för svar,

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om testamentering finns i Ärvdabalken (ÄB).

Rätten att besluta om sin egendom är grundläggande inom svensk rätt och genom testamente kan man sätta den legala arvsordningen (alltså hur arvet skulle fördela sig ifall det inte fanns något testamente) ur spel. Inga andra avtal som bestämmer succession är bindande, utan upprättande av testamente det enda möjliga alternativet enligt 17 kap 3 § ÄB. I Ärvdabalken ges ingen definition på vad ett testamente uttryckligen är, men av 11 kap 1 § ÄB framgår det att det handlar om ett förordnande som ska återspegla testators yttersta vilja, vilket innebär att ett egendomen ska fördelas på sådant sätt som testatorn vill.

Möjligheten att inkludera en klausul beträffande nyttjanderätt i fastigheten understöds också av att det generellt finns en möjlighet att avtala om sådant förfogande. Viktigt är dock att testamentet utformas så pass tydligt att det inte uppstår ett tolkningsutrymme beträffande förhållandet mellan äganderätten och nyttjanderätten. Ifall ett testamente är oklart tillämpas nämligen legala tolkningsregler för testamente enligt 12 kap 2 § ÄB. Ifall dessa regler skulle bli tillämpliga, kunde det resultera i nyttjanderätten i praktiken inte blir densamma som testatorn hade önskat genom sitt testamente.

Ytterligare blir testamentet giltigt endast om formkraven i 10 kap 1 § ÄB vid upprättandet har iakttagits. Detta innebär att ett testamente ska vara skriftligt, två vittnen ska närvara då testatorn skriver under testamentet och de måste vara medvetna om att det handlar om ett testamente, dock behöver de inte veta vad testamentet innehåller.

Förutsatt att testamentet utformas tillräckligt tydligt och att utformningen sker i enlighet med formkraven för testamente finns det enligt min bedömning inte något som hindrar att din mamma inkluderar en nyttjanderättsklausul i sitt testamente.

Vänligen,

Ellen HägerströmRådgivare