Nya villkor i hyreskontrakt

Hej, min fråga är: om en förändring görs i ett hyreskontrakt, måste man skriva ett nytt hyreskontrakt då? Och hur kan man på ett smidigt skriva in i hyreskontrakt att om nyare versioner av kontraktet upprättas så gäller det även hyresgäster med den äldre versionen av kontraktet? (För att slippa skriva nya kontrakt med alla hyresgäster om nya versionen av kontraktet upprättas) mvh Elin

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att kunna ändra villkoren i ett hyreskontrakt krävs det att du som hyresvärd skriftligen meddela samtliga hyresgäster om de tänkta ändringarna (12:54 Jordabalken). Sedan krävs det även att både parterna kan komma överens om de nya villkoren. Om överenskommelse inte kan träffas, har du som hyresvärd, rätt att hos hyresnämnden ansöka om ändring av hyresvillkoren. Detta innebär att så länge ingen motsätter sig ändringarna, finns det inget behov av att upprätta nytt kontrakt.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Doorsa SalehyRådgivare