FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder13/11/2014

Ny brottslighet under prövotid

Hallå ! jag tänkte fråga en enkel fråga. Om jag torskade för stöld för 3 veckor sen. Påverkar det andra dommar?. Det jag menar är att jag senast blev dömd i juli för misshandel och övergrepp i rättsak. Innan det i mars för grov misshandel. Så jag undrar va kan ja få för straff för det här?. Har gjort samhällstjänst 120 timmar. För den grova misshandeln i mars. Och jag har skyddstillsyn. Kan den påverka det hela med? jätte tacksam för svar! Tack

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss på Lawline!

Du har begått ett nytt brott innan påföljden till fullo verkställts, d.v.s. i samband med din prövotid. Hur man skall ta ställning till det nya brottet regleras i 34 kap. 1 § brottsbalken, se https://lagen.nu/1962:700.

I praktiken kan den tidigare domen komma att undanröjas till förmån för en annan mer ingripande påföljd om den dömde allvarligt åsidosatt de skyldigheter han har haft att iaktta (bland annat skyldigheten att avhålla sig från att begå nya brott). Vid mindre allvarliga åsidosättanden kan istället nya föreskrifter rörande skyddstillsynen komma att meddelas alternativt ett utgivande av en varning. Vidare kan även en förlängd övervakning komma att aktualiseras.

Hoppas Du fått svar på din fråga. Om något är oklart eller om Du har fler funderingar är Du välkommen att höra av dig till mig på min email sabic92@me.com

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare