Normalgraden av påföljd vid bidragsbrott

Hej!

Jag vill fråga er om jag har varit hos polisen på förhöret angående bidragsbrott. Dem sa att det är normal graden brott. Jag har inte erkänt brottet. Det kanske går vidare till rättegång. Vad blir där? Kan det vara sämre än böter?

Tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Jag kan inte svara på vad det blir i rättegången men normalt är påföljden vid bidragsbrott villkorlig dom och dagsböter (Rätts-PM 2013:4 och Bidragsbrottslagen 4 §).

Hoppas att det gav svar på din fundering. Skriv gärna en ny fråga i vårat frågeformulär om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare