FrågaAVTALSRÄTTAvtal02/02/2018

Ni kan ha avtalat om att betala vid missad träning

Har en fotbollstränare som kräver pengar av en om man inte hör av sig att man inte kommer på träningen. Måste jag betala han?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ej lagstadgat
Svaret på din fråga finns inte i lagen. Det finns alltså ingen lagstadgad rättighet för en fotbollstränare att kräva pengar av en person som inte kommer till träningen.

Avtalsfrihet
Däremot finns det en möjlighet att sluta avtal kring det. Ifall du och din tränare har ingått ett avtal om att du ska betala honom varje gång du inte kommer till träningen så har han rätt att få pengarna. Ifall du spelar i ett lag är det möjligt att det står skrivet i klubbens stadgar eller liknande. Det hade ju dock varit väldigt märklig. Troligtvis finns det inget avtalsstöd för din tränares agerande.

Sammanfattning
Det mesta talar därför för att du inte har någon skyldighet att betala och att din tränare inte kan kräva dig på pengar. Som sagt finns dock möjligheten att avtala om det, men ifall du inte har gått med på ett sådant avtal har han ingen rätt att kräva dig på pengar.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare