FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt25/11/2023

Neka tjänst på grund av att man blivit anmäld för brott.

Hej! Jag blev anmäld för ett år sen men har fortfarande inte hört något. Kan man få jobb hos polisen om man blivit anmäld men inte dömd

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När polisen får in en brottsanmälan börjar polisen eller åklagaren att bedöma vilka möjligheter som finns att utreda brottet. Om det bedöms finnas möjligheter att klara upp brottet, fattas beslut om att inleda en förundersökning. Det är under förundersökningen som förhör hålls, vilket också är då den misstänkte får veta om att hen blivit anmält för brott. Förundersökningen kan leda till att åtal väcks eller att förundersökningen läggs ned. Att lägga ned en förundersökning innebär att det inte går att bevisa att något brott har begåtts.

Hur lång tid en förundersökning kan ta beror på hur komplicerat det är. Målet är emellertid att försöka göra den så snabbt som möjligt, framför allt om den misstänkte eller målsägande är under 18 år.

Sammanfattningsvis innebär det att polisen eller åklagaren efter en brottsanmälan utreder huruvida en person är misstänkt för brott under förundersökningen. Nästa steg i processen blir eventuellt att ett åtal väcks och det är först efter det som utredning huruvida man ska dömas bör brott sker. Bara för att man blir anmäld för ett brott behöver det inte betyda att man kommer bli dömd. Lika så är man en fri person fram tills att någon bevisar att man är skyldig. I ditt fall borde det inte vara ett problem att åtminstone söka jobb hos polisen och de bör inte neka dig tjänsten bara på grunden att du har blivit anmäld för ett brott.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare